تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه

تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه

نگهداری از مواد غذایی برای مدت زمان طولانی، یکی از دغدغه های بشر امروزی بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشر، راه های نوین نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی به روز رسانی شدند. به این ترتیب انسان توانست مواد غذایی مورد نیاز خود را برای مدت طولانی تری ذخیره کند. استفاده از تجهیزات برودتی مانند سردخانه، تونل انجماد، اتاق سرد و… در این مسیر به ما کمک می کند تا به بهترین نحو بتوانیم مواد غذایی را ذخیره کنیم. البته دانستن تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه امر مهمی در انتخاب تجهیز مورد نیاز شما است.

سردخانه های کوچک و صنعتی، یخچال های صنعتی، تجاری و فروشگاهی، تونل های انجماد و IQF چند نمونه از سیستم های برودتی هستند که به ما در نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی یاری می رسانند. همانطور که می دانید تونل انجماد سریع و سردخانه ها، هر دو سیکل تبرید بسته ای را طی می کنند تا برودت تولید شده در سیکل را به مواد غذایی برسانند و حرارت را از آن ها بگیرند. به این ترتیب می توانید برای مدت زمان بیشتری و با کیفیت بهتری از مواد غذایی نگهداری نمایید.

اما اصلی ترین تفاوت این دو سیستم در چیست؟

اولین تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه در این است که تونل انجماد برای انجماد سریع مواد غذایی استفاده می شود، در حالی که سردخانه برای نگهداری مواد غذایی سرد یا منجمد شده کاربرد دارد.

همانطور که می دانید مواد غذایی را می توانید به دو روش منجمد نمایید. به صورت آرام و یا سریع. در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • روش آرام: شما می توانید مواد غذایی را به صورت بسته بندی شده در سردخانه های زیر صفر، قرار دهید تا ابتدا پیش سرد شده و سپس به آرامی به نقطه انجماد برسند و در همان دما نگهداری شوند.
  • روش سریع: در تونل انجماد سریع و IQF ها، فرآیند انجماد مواد غذایی با سرعت بالا و در بازه زمانی کوتاه 8 ساعته انجام می شود. در این شرایط انجماد با توجه به دمای محصول هنگام ورود به تونل انجماد و دمای محصول هنگام خروج از دستگاه تاثیرگذار است.

بنابراین به علت تفاوت در سرعت انجماد بافت مواد غذایی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. در سردخانه که محصولات به آرامی منجمد می شوند، ذرات یخ تشکیل شده در بافت محصولات درشت است. اما در صورت استفاده از تونل انجماد، ذرات یخ تشکیل شده در بافت محصولات کوچکتر است و در نتیجه محصولات با کیفیت مطلوب تری منجمد و نگهداری می شوند. استفاده از تونل انجماد مخصوصاٌ برای میوه ها، سبزیجات و مواد پروتئینی می تواند گزینه ی مناسبی برای ذخیره سازی و نگهداری طولانی این مواد غذایی باشد.

تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت ها می توانید با مجموعه برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید. ما با ارائه مشاوره در کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *