سیکل سردخانه امونیاکی

چگونگی نگهداری مواد غذایی در سردخانه با بهترین کیفیت

نگهداری مواد غذایی در سردخانه برای مدت زمان نسبتاً طولانی، اصول مشخص و مربوط به خود را دارد. با رعایت این اصول می توانید مواد غذایی را به خوبی در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر نگهداری کنید. از طریق کنترل شرایط سردخانه و انبار (کنترل دما و رطوبت) می توانید مواد غذایی را برای مدت طولانی تری در سردخانه ها نگهداری کنید. این شرایط با توجه به موادی که قصد دارید در آن ذخیره کنید، تعیین می شود. این سردخانه ها ابعاد مشخصی دارند و در انواع مختلفی ساخته می شوند.

با افزایش روز به روز جمعیت در جهان، لزوم نگهداری طولانی از تمامی مواد غذایی اعم از میوه ها و سبزیجات، مواد پروتئینی و… احساس می شود. از این جهت طراحی، احداث و راه اندازی و نگهداری سردخانه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی این اصول می پردازیم.

اصول و نحوه ی نگهداری مواد غذایی

  • اگر قصد انبار کردن مواد غذایی را دارید بهتر است محل انبار از نور کافی و غیر مستقیم برخوردار باشد. دما و رطوبت مخصوص برای نگهداری مواد غذایی مختلف با یکدیگر متفاوت است. پیش از ذخیره کردن مواد غذایی باید بهترین دما و رطوبت برای نگهداری آن ها را بدانید. همچنین استفاده از بهترین دستگاه ها و تجهیزات برای تنظیم دما و رطوبت داخل انبار و سردخانه امری ضروری است.
  • عایق بندی سالن های سردخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که حفظ سرمای داخل سردخانه، اصلی ترین دلیل احداث آن است. ضخامت مورد نیاز عایق برای سقف، کف و دیوارها (ساندویچ پانل ها)، با توجه به اقلیم محل احداث سردخانه تعیین می شود.
  • انتخاب بهترین درب سردخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که تنها مسیر ارتباطی سالن سردخانه با محیط بیرون از طریق درب آن است.
  • مواد غذایی مختلف باید در سالن های جدا از هم نگهداری شوند. به این ترتیب علاوه بر حفظ طعم، عطر و کیفیت، عمر مفید آن ها نیز افزایش می یابد.
  • هنگام چیدمان محصولات در سالن ها، باید فاصله مواد غذایی از کف و دیوارها طبق اصول مشخصی تعیین شود. برای کیفیت بهتر باید آن اصول را رعایت کنید.
  • مواد غذایی که برای نگهداری در سردخانه ها انتخاب می کنید باید تازه باشند. اگر قصد ذخیره سازی انواع میوه را در سردخانه دارید، بهتر است میوه های نارس را انتخاب نمایید.
  • ضدعفونی و تمیزکاری محیط سردخانه را در دستور کار خود قرار دهید.

نگهداری مواد غذایی در سردخانه
نکات تکمیلی

علاوه بر نکات بیان شده باید به چک لیست نگهداری و تعمیرات نیز توجه داشته باشید و به طور منظم تمامی دستگاه های سردخانه را بررسی کنید. از کمپرسور گرفته تا تابلو برق و شیرآلات باید برای عملکرد صحیح بررسی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید. هدف ما، تحقق رویاها و رضایت شماست.

 

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *