کارکرد کندانسور آب خنک

کارکرد کندانسور آب خنک


کارکرد کندانسور آب خنک
کارکرد کندانسور آب خنک

کارکرد کندانسور آب خنک چگونه است؟

برای پاسخ به سوال کارکرد کندانسور آبی چیست به طور ساده می توان گفت که دستگاهی است که با استفاده از آب خنک کننده و گرفتن حرارت اضافه یک سیال گازی شکل، آن را از حالت گازی به حالت مایع تبدیل می کند که به این تغییر فاز همان کندانس شدن یا تقطیر گفته می شود که در ادامه به تشریح انواع و نیز عملکرد آن می پردازیم

در فرآیندهای تبرید مانند سیکل تبرید سردخانه ها، تهویه مطبوع و… حرارت به وسیله یک سیال که مبرد نام دارد، در سیستم جذب و دفع یا منتقل می شود. برای اینکه مبردی که حرارت را دریافت کرده، حرارت دریافتی را از دست بدهد، نیاز به تجهیزی به نام کندانسور داریم. کندانسور از طریق تقطیر عمل دفع حرارت را انجام می دهد. به این ترتیب مبرد به کمک سیال خنک می شود و مجدداً در سیستم به گردش درمی‌آید تا سیکل تبرید به صورت دائمی کار کند.

کندانسورها در ۳ نوع هوا خنک، آب خنک و تبخیری طراحی و تولید می شود. در کندانسور آب خنک یا کندانسور آبی، سیالی که برای دفع حرارت استفاده می شود، آب است. در این کندانسورها آب با دمای کم در مجاورت مبرد با دمای بالا قرار می گیرد و آن را خنک می کند. در ادامه به معرفی انواع کندانسور آب خنک می پردازیم تا بهترین انتخاب را برای کسب و کارتان داشته باشید.

کارکرد کندانسور آب خنک
کارکرد کندانسور آب خنک

انواع کندانسور آبی

کندانسورها با توجه به موقعیت نصب و سیستم مورد نیاز شما طراحی می شوند. انواع کندانسور آب خنک عبارتند از؛

  1. کندانسور پوسته و لوله‌ای: ظاهر این کندانسورها به این گونه است که تعداد زیادی لوله‌ی مارپیچ مسی بدون درز در داخل یک پوسته‌ی بزرگ قرار می گیرند. زمانی که از یک سو گاز داغ وارد این لوله های مارپیچ می شود، آب سرد موجود در پوسته‌ی بزرگ، گاز را خنک می نماید و تبدیل به مایع می شود. این تجهیز علاوه بر طول عمر بالا، قیمت مناسبی نیز دارد.
  2. پلیت کولر یا کندانسور صفحه‌ای: این نوع تجهیز از تعداد زیادی صفحه در مجاورت یکدیگر تشکیل می شود. آب با دمای پایین‌تر از بین این صفحات جریان می یابد و مبرد سوپرهیت موجود در صفحه ها را خنک می کند. توان انتقال حرارت این تجهیزات در ابعاد کوچک زیاد است و انتخابی مناسب برای پروژه‌های شما خواهد بود.
  3. کندانسور دو لوله‌ای: این نوع از کندانسور آب خنک به صورت دو لوله تو در تو با قطرهای متفاوت طراحی می شود. لوله داخلی مسیر جریان سیال خنک کننده و لوله خارجی محل عبور سیال با دمای بالا است.

که در این میان نوع پوسته و لوله ای آن به خاطر کارآمد و ارزان بودن، محبوبیت و کاربرد بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. در تمامی این مدل ها، سیال داغ از یک طرف و آب نیز از یک طرف وارد کندانسور شده و عمل مبادله حرارت بین آن دو صورت می گیرد. برای مثال در نوع پوسته و لوله (Shell and Tube) که در شکل زیر نشان داده شده است، از یک سمت آب خنک کننده وارد دسته ای از لوله ها (تیوب ها یا کویل) شده و از سمت دیگر گاز داغ وارد پوسته می شود و در اثر تبادل گرما بین آنها، دمای آب افزایش و دمای گاز داغ، کاهش می یابد، به طوری که به مایع تغییر فاز می دهد و در قسمت پایینی پوسته ته نشین و انباشته شده و از همان جا تخلیه می گردد. (بر عکس این حالت هم ممکن است یعنی آب وارد پوسته شود و سیال گازی داغ وارد کویل شود)

کارکرد کندانسور آب خنک
کارکرد کندانسور آب خنک

جمع بندی

اگر چه استفاده از این تجهیزات مقرون به صرفه به نظر می رسد، اما هزینه‌های جاری بیشتری برای شما خواهد داشت. چرا که علاوه بر محدود بودن منابع آبی در دنیا، باید به فکر خوردگی و رسوب در لوله ها نیز باشید. همچنین میزان سختی آب نیز باید بررسی شود و از دستگاه سختی شکن استفاده شود.

مجموعه برادران حامی دوست در بخش سرماول آماده خدمت رسانی به شما کارفرمایان عزیز است. شما می توانید نیازتان را با ما مطرح کنید و تجهیزات مناسب کسب و کارتان را دریافت نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *