خرید دستگاه iqf

انجماد صنعتی چیست؟

انجماد صنعتی که با عنوان انجماد سریع یا فوق سریع نیز شناخته می شود، روشی است که برای نگهداری بهتر محصولات در صنایع غذایی و حفظ کیفیت آن ها به بهترین نحو استفاده می شود. انجماد صنعتی مواد غذایی به صورت سریع انجام می‌شود.

البته در روش های مختلف انجماد صنعتی، سرعت انجماد ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد و همین تفاوت است که تعیین کننده ی نیاز مشتری است. زمانی که صحبت از انجماد صنعتی به میان می آید، ذهن ما سریعا به سمت روش های انجماد سریع، اعم از تونل انجماد و IQF می رود.

اما سوال اصلی این است که آیا می توان تونل انجماد و IQF را دقیقاٌ یکی دانست؟ در ادامه قصد داریم تا تفاوت های عملی بین تونل انجماد و IQF، که هر دو روش هایی از انجماد صنعتی هستند، را توضیح دهیم.

انجماد صنعتی به روش IQF

استفاده از IQF برای این رایج است که از تشکیل بلورها و کریستال های بزرگ یخ در داخل سلول های مواد غذایی جلوگیری کرده و کیفیت مواد غذایی را حین و پس از انجماد به بهترین نحو حفظ می کند. در این روش که اخیرا مرسوم شده است، سرمایش و انجماد در بازه ای بین  تا  10  تن در ساعت امکان پذیر است.

در حقیقت سرعت انجماد در این روش به قدری بالا است که کریستال های داخل بافت مواد غذایی به خوبی حفظ می شوند و در نتیجه به بافت آن ماده غذایی آسیبی وارد نمی شود.

انجماد صنعتی با استفاده از تونل انجماد

یکی دیگر از راه های انجماد محصولات و مواد غذایی در سردخانه ها استفاده از تونل انجماد است. بارگذاری و ورود محصولات در استفاده از تونل انجماد به صورت دستی و به کمک ترولی توسط نیروی کار یا تکنسین های سردخانه صورت می پذیرد.

انجماد محصولات به کمک این تجهیزات اغلب به صورت شیفتی است. یعنی با توجه به نوع محصول و دمای ورودی، دمای خروجی مورد نظر خود را برای محصول تعیین کرده و در یک شیفت  8  ساعته محصول را در دمای تعیین شده تحویل خواهند گرفت.

با اینکه استفاده از تونل انجماد جزو روش های منجمد سازی سریع به حساب می آید، اما روشی سنتی به حساب می آید و سرعت انجماد پایین تری نسبت به IQF دارد. اما مزیتی که این روش نسبت به IQF دارد، هزینه ی پایین تر سیستم و مقرون به صرفه بودن آن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *