چیلر صنعتی

چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

چیلر صنعتی دستگاهی است که از روش سیکل تبرید تراکمی یا جذبی عمل می کند. این تجهیز با سرد کردن سیال واسط، سرمایش و برودت مورد نیاز سیستم را تامین می کند. سیال واسط در چیلر صنعتی می‌تواند آب یا اتیلن گلیکول باشد.

همانطور که می دانید چیلرها دستگاه های تبریدی هستند که برای تولید سرما و خنک سازی کاربرد دارد. به طور کلی چیلرهای صنعتی در دو نوع تراکمی و جذبی طراحی و تولید می شوند. استفاده از چیلرهای جذبی صنعتی برای زمان هایی مناسب است که در فرایندهای صنعتی یک گرمای هدر رفته وجود داشته باشد و قصد استفاده از آن را داشته باشید. با استفاده از این تجهیز، این گرما وارد سیکل تبریدی چیلر جذبی می شود و از آن در فرایند خنک سازی محیط استفاده می گردد.

این تجهیزات به توجه به نوع کندانسور، در دو نوع هوا خنک و آب خنک ساخته می شوند. البته لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع از چیلرهای تراکمی آب خنک استفاده می شود.

انواع چیلر صنعتی

کاربرد چیلر صنعتی

چیلر صنعتی در صنایع مختلفی همچون صنعت فولاد، صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنعت پلاستیک، صنعت جوشکاری، صنعت ذوب آهن، معادن، صنعت کاشی و سرامیک، ریخته گری، لیزر، صنایع برق و نیروگاهی، صنایع داروسازی و صنایع غذایی و … به وفور دیده می شود.

اجزا تشکیل دهنده چیلر صنعتی

اوپراتور

اواپراتور از دو بخش لوله و پوسته ساخته می شود و وظیفه انتقال مبرد را برعهده دارد. از اطرف این لوله‌ها آبی که باید خنک شود عبور می کند. مبرد می‌تواند گرمای آب را گرفته آن را تا دمای زیر صفر هم خنک کند. در مرحله بعدی آب خنک شده به وسیله پمپ به فن کویل، رادیاتور، شوفاژ، دستگاه‌های صنعتی و … انتقال پیدا می کند تا برای کار مورد نظر استفاده شود.

کندانسور

کندانسور بخشی از چیلر صنعتی است که وظیفه آن خنک سازی مبرد است. همچنین به طور کلی کندانسورها به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند.

  • کندانسور هواخنک: کندانسور هوا خنک به این صورت است که هوای خنک را که به وسیله لوله‌های مبرد خنک شده است به کمک فن به محیط انتقال می‌دهد و این مدل، آب نقشی ندارد. همین امر باعث می‌گردد که دیگر نیازی به برج خنک کننده نداشته باشید.
  • کندانسور آب خنک: در این نوع کندانسور مبرد درون لوله و پوسته قرار دارد و آب خنک در اطراف آن عبور می‌کند. آب خنک گرمای مبرد را می گیرد و باعث خنک سازی مبرد می شود. هنگامی که این آب گرم می‌شود به برج خنک کننده انتقال داده شده و مجددا خنک می گردد.

کمپرسور

اصلی ترین جزء سیستم‌های سرمایشی کمپرسور ها است به این دلیل که فشرده سازی گاز مبرد وظیفه این بخش است. گاز مبرد به کمک کمپرسور فشرده سازی می‌شود و سپس به کمک لوله‌های انتقال به کندانسور انتقال داده می‌شود. کمپرسور هم انواع مختلفی دارند از جمله کمپرسورهای اسکرال (حلزونی)، کمپرسور روتاری (دوار)، کمپرسور گریز از مرکز، کمپرسور اسکرو (پیچشی)، کمپرسور پیستونی می‌باشند.

شیر انبساط

شیر انبساط برای تبدیل مبرد مایع به گاز مورد استفاده قرار می گیرد. شیر انبساط این قابلیت را دارد که حدودا 25 درصد از مبرد مایع را به گاز تبدیل کند و آن به اپراتور برساند تا جهت خنک سازی در سیستم استفاده شود.

مزایای استفاده از چیلر صنعتی

  • یکسان بودن تولید در تمام فصول
  • صرفه جویی در مصرف آب
  • رسوب ناپذیری
  • جلوگیری از خرابی قالب
  • شفافیت قطعه و سطوح صاف
  • کم سر و صدا و با دوام
  • صرفه جویی در مصرف مواد اولیه

مزیت استفاده از چیلر صنعتی

کلام آخر

مجموعه برادران حامی دوست طراحی، ساخت و فروش انواع چیلر صنعتی را به صورت تخصصی انجام می‌دهد. برای خرید چیلر صنعتی و استعلام قیمت دستگاه چیلر صنعتی می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت، با کارشناس فروش مجموعه برادران حامی دوست در تماس باشید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *