نگهداری مرکبات در سردخانه

همه چیز درباره نگهداری مرکبات در سردخانه

مرکبات در استان های مختلفی کشت می شود. برای مثال پرتقال در نواحی شمالی مانند مازندران و گیلان و در نواحی جنوبی مانند بوشهر کشت می شود. البته گونه آن ها با یکدیگر متفاوت است. نگهداری مرکبات در سردخانه نیازمند سرد کردن مقدماتی پس از برداشت آن ها است. برای انبار کردن تمامی مرکبات باید از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر قصد ذخیره سازی این محصولات در سردخانه را دارید باید از کیفیت مناسب و قابل قبولی برخوردار باشند. یعنی توجه به پوست، سفتی، ضخامت، بافت قسمت گوشتی و آبدار بودن آن ها برای تعیین کیفیت آن ها لازم است. اما مهم ترین عامل تعیین کننده ی کیفیت مرکبات در زمان برداشت آن ها، میزان رسیدگی آن است. البته لازم به ذکر است که کیفیت پرتقال و گریپ فروت پس از برداشت، تغییر نمی کند.

هنگام رسیدن محصولات به سردخانه ها اغلب آن ها را به کمک پیش سرمایش با استفاده از جریان هوا یا آب سرد، خنک می کنند. به علت مرطوب بودن میوه در هنگام بسته بندی، مقدار کمی آنتی سپتیک در آب سرد آن اضافه می کنند تا مانع رشد کپک شود. میوه ی خنک شده با آب باید تا زمان مصرف در همان دما، سرد نگهداری شود.

دو عامل که عمده ممکن است سلامت مرکبات را به خطر بیاندازد؛ عبارتند از کپک زدن و قهوه ای شدن میوه در اثر سرما. این محصولات هنگام انبار شدن بویی از خود متصاعد می کنند، به همین دلیل در طولانی مدت نمی توان آن ها را با محصولات دیگر در سردخانه ها نگهداری کرد. بهتر است مرکبات را در سالن های جدا از یکدیگر نگهداری نمایید. در ادامه به شرایط نگهداری برخی از مرکبات اشاره می کنیم.

نگهداری مرکبات در سردخانه

پرتقال

اقلیم و آبیاری از عواملی است که روی دوره نگهداری پرتقال تاثیر دارد. بهترین درجه حرارت برای نگهداری پرتقال کشت شده در شمال کشور بین 1 تا 5 درجه سانتیگراد و  پرتقال جنوب کشور بین 2 تا 6 درجه سانتیگراد است. رطوبت نسبی مناسب برای نگهداری تمامی گونه های پرتقال بین 85 تا 95 درصد است. حداکثر زمان نگهداری پرتقال در شرایط ایده آل بین 3 تا 4 ماه است، چرا که این میوه به زودی رطوبت خود را از دست می دهد.

لیمو ترش

لیمو ترش در دو نوع زرد و سبز در ایران به وفور کشت می شود. دمای نگهداری انواع لیمو ترش با یکدیگر متفاوت است. لیمو ترش زرد را می توانید در دمای 0 تا 5 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید. در حالی که لیمو ترش سبز را باید در دمای 11 تا 15 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. لیمو از آن دسته محصولاتی است که با رسیدن خود اتیلن آزاد می کند. بنابراین باید تهویه ی مناسبی برای سالن های نگهداری لیمو در نظر بگیرید تا به محصولات آسیب نرسد.

نارنج

برای نگهداری نارنج وجود شرایطی مشابه شرایط نگهداری لیمو ترش لازم است. بسته به اقلیم کشت نارنج، می توانید آن را در دمای 4 تا 8 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 85 تا 90 درصد انبار کنید.

نارنگی

درجه حرارت مناسب برای نگهداری نارنگی با توجه به اقلیم محل کشت آن تعیین می شود. دمای 4 تا 7 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی مناسب 85 تا 90 درصد برای ذخیره سازی آن مناسب است. نارنگی سبز و کال را می توانید به کمک گاز اتیلن به میوه ی رسیده تبدیل کنید. نارنگی را بسته به محل کشت آن می توانید تا 2.5 ماه در سردخانه نگهداری نمایید.

گریپ فروت

درجه حرارت منایب برای نگهداری گریپ فروت با توجه به اقلیم پرورش آن محصول متفاوت است. اما دمای توصیه شده برای نگهداری گریپ فروت 10 تا 15 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی پیشنهادی بین 85 تا 90 درصد است. در این شرایط می توانید میوه را به مدت 4 تا 12 ماه در سردخانه مرکبات نگهداری کنید. توجه داشته باشید که ذخیره طولانی مدت این میوه در سردخانه باعث  تغییر رنگ در پوست آن می شود.

نگهداری مرکبات در سردخانه

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نگهداری مرکبات در سردخانه می توانید با مجموعه برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید. ما از زمان تصمیم گیری تا ساخت در کنار شما می مانیم. با تماس با مجموعه ما می توانید از مشاوره ساخت تا خدمات پس از فروش ارائه شده توسط کارشناسان ما بهره مند شوید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *