سردخانه کانکسی و کاربرد آن

سردخانه کانکسی و کاربرد آن

سردخانه کانکسی از جمله تجهیزات سرمایشی تولیدی گروه صنعتی برادران حامی دوست می باشد که امکان تولید به صورت کاملا سفارشی و در اندازه های مختلف برای آن فراهم شده است. امکان تولید این دستگاه به صورت سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر و تولید در ابعاد مختلف مهیا می باشد.

از سردخانه کانکسی زمانی استفاده می شود که بخواهیم سردخانه را در فضای باز یا در سوله ای بزرگ نصب کنیم و سردخانه محصور به دیوارهای مصالحی نباشد. این نوع سردخانه معمولا در ابعاد بزرگ ساخته نمی شوند. در خصوص سردخانه کانکسی قابل حمل، با توجه به ابعاد تریلی جهت حمل، محدودیت ابعادی به وجود می آید.

سردخانه کانکسی که با نام های سردخانه قابل حمل و سردخانه پرتابل یا سیار نیز شناخته می شود، یک سردخانه کوچک و مقرون به صرفه است که به کمک آن می توان به سرعت، برای محصولات حساس به تغییر دما شرایط مناسب نگهداری پدید آورد. استفاده از این سردخانه هاراه حلی آسان برای افزایش کارایی و راندمان در صنایع مختلف به حساب می آید.

در قسمت بیرونی این سردخانه ها صفحه ای برای نمایش دما وجود دارد تا اپراتورهای سردخانه با کنترل منظم دما امکان نظارت مداوم بر محصولات و بررسی سلامت آن ها را داشته باشند. در این شرایط اگر قسمتی از محصولات آسیب ببیند، اپراتور می تواند مانع آسیب رسیدن به باقی محصولات شود.

این روزها سردخانه کانکسی همچنین برای نگهداری از واکسن ها در محل تزریقات نیز کاربرد دارد.

 

عضو اصلی سردخانه کانکسی مانند سایر سردخانه ها کمپرسور آن بوده و همچنین دارای اواپراتور است. جهت ایجاد سرمایش در آن ها از کندانسینگ یونیت استفاده می شود. ظرفیت سرمایشی و قدرت دستگاه های به کار رفته در این سردخانه ها نیز به ابعاد، ظرفیت و تناژ سردخانه بستگی دارد که بنا به درخواست و نیاز مشتری قابل طراحی و ساخت است. سردخانه های پرتابل معمولا با ابعاد 40 فوتی ساخته می شوند. نوع بزرگتر آن ها که روی تریلی قابل نصب است، تا 20 تن گنجایش دارد.

سردخانه کانکسی و کاربرد آن
سردخانه کانکسی و کاربرد آن

 

ساخت این نوع سردخانه با ساندویچ پانل و اغلب با عایق بندی پلی اورتان انجام می شود. در اغلب مواقع از درب لولایی برای سردخانه کانکسی استفاده می شود. اما قابلیت نصب درب کشویی نیز دارد که بنا به درخواست مشتری تعیین می شود.

ساختار سردخانه های کانکسی به دو قسمت تقسیم می ‌شود:

سازه کانکس 

تجهیزات سرمایشی

 

سازه کانکس باید به صورتی طراحی شود که علاوه بر آن که دارای استحکام و فضای کافی برای نگهداری حجم مشخصی از کالا را داشته باشد، بتواند از ورود گرمای بیرون به داخل جلوگیری کرده و عایق حرارتی باشد تا مصرف انرژی را کاهش دهد. تجهیزات سرمایشی با توجه به سیکل تبرید تراکمی دارای قطعات مختلفی است که با توجه به شرایط نگهداری محصولات باید به صورتی انتخاب شوند که توان کاش دما تا نقطه مطلوب را داشته باشند. به طور مثال نحوه انتخاب کمپرسور برای سردخانه به ظرفیت برودتی، دمای تبخیر و دمای تقطیر و نوع مبرد سیستم بستگی دارد.

 

 

سردخانه کانکسی به سه دسته تقسیم می‌ شوند:

•  ثابت

•  متحرک

•  ویترینی

مدل ثابت برای نصب در فضا های بسته و باز قابل استفاده هستند و نیاز به ساخت اتاق برای احداث کلد روم را از بین می‌ برند.

مدل متحرک، به صورتی طراحی می ‌شوند که بتوان آن‌ ها را توسط جرثقیل یا لیفتراک حمل کرد. در طراحی آن ‌ها تجهیزاتی مثل قلاب ‌های مخصوص و یا محل مناسب جهت قرار گیری شاخک‌ های لیفتراک تعبیه شده است. کاربرد این کلد روم در شرایط موقتی مناسب است.

این سردخانه در دو نوع زیر صفر و بالای صفر و با استفاده از کندانسینگ یونیت بیتزر، کوپلند، زانوتی و یا دانفوس ساخته می شوند و مناسب برای نگهداری مواد غذایی و دارویی در حجم پایین است. سایز بندی سردخانه کانکسی متحرک از 10 تا 40 متر مکعب است و ضخامت عایق در آن ها از 10 تا 15 سانتی متر است.

مدل دیگری از سردخانه های کانکسی وجود دارند که مجهز به ویترین جهت نمایش محصولات داخل، بدون نیاز به باز شدن درب کلد روم می ‌باشند. از این مدل سردخانه ‌ها در فروشگاه ‌های مواد غذایی استفاده می ‌شود.

در سردخانه کانکسی ویترین دار برای افزایش راندمان و کاهش تلفات دما از شیشه دو جداره استفاده می کنند و سردخانه ویترینی با یخچال ویترین دار مورد استفاده در مغازه ها متفاوت هستند و مصرف انرژی بسیار پایین تری دارد.

در کاربرد هایی که سرعت نصب سردخانه و عدم نیاز به ساخت اتاق سردخانه مطرح باشد، از سردخانه کانکسی ثابت استفاده می شود. این سردخانه ها قابلیت نصب در فضای بسته و باز را دارند و قابلیت نگهداری محصولات غذایی و دارویی را دارا می باشند.

تفاوت سردخانه کانکسی و سردخانه ساندویچ پانلی بیشتر در ابعاد و نحوه نصب آن ها است و در کانکس سردخانه به دلیل حجم کم عموما از کندانسینگ یونیت بیتزر و دانفوس و کوپلند و در کاربرد هایی که فضای کمتری موجود است از پکیج زانوتی استفاده می شود.

ابعاد سردخانه کانکسی ثابت طبق ظرفیت و نوع محصولات در مدل های خاصی ساخته می شود و ضخامت لایه عایق آن عموما از 5 تا  15 سانتی متر است.

سردخانه کانکسی و کاربرد آن
سردخانه کانکسی و کاربرد آن

مزایای استفاده از سردخانه کانکسی

یکی از بزرگترین مزیت سردخانه های کانکسی قابلیت حمل و نقل راحت آن ها است.  این سردخانه ها به سلامت مواد غذایی هنگام حمل و نقل آسیبی وارد نمی کنند. سردخانه کانکسی مانند سایر سردخانه ها قابلیت کارکرد در دمای زیر صفر و بالای صفر را دارد.

استفاده عمده ی این نوع سردخانه ها که قابلیت نصب در داخل یا خارج از ساختمان را دارند، در حمل و نقل و صنایع غذایی است. البته اغلب این سردخانه ها برای نصب روی ماشین های حمل و نقل ساخته می شوند.

با توجه به سازگاری و انعطاف پذیری این نوع سردخانه ها در شرایط مختلف، استفاده از آن ها می تواند راه حلی ایده آل و به صرفه در تمامی صنایع باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *