نکات ساخت و تجهیز سردخانه

نکات ساخت و تجهیز سردخانه چیست؟

امروزه نگهداری از مواد غذایی با کیفیت بالا، از اهمیت خاصی برخوردار است. ساخت و تجهیز سردخانه برای نگهداری مواد غذایی با بهترین کیفیت انتخابی مناسب و مقرون به صرفه است. اما برای ساخت یک سردخانه به چه تجهیزاتی نیاز خواهید داشت؟

ما در این مقاله نکات ساخت و تجهیز سردخانه را بیان کرده ایم.

نکات ساخت و تجهیز سردخانه
نکات ساخت و تجهیز سردخانه

ساندویچ پانل؛ اساسی ترین تجهیز در سردخانه ها

ساندویچ پانل سردخانه که به عنوان عایق استفاده می شود، برای بهینه سازی مصرف انرژی انتخابی مناسب است. این تجهیز از 3 لایه شامل یک لایه ی سبک مرکزی و دو لایه ی مستحکم کناری ساخته می شود. لایه ی مرکزی اغلب از جنس پلی یورتان یا پلی استایرن است. این عایق ها علاوه بر مقاومت حرارتی بالا، از مقاومت در برابر صوت و خمش نیز برخوردارند. از انواع ساندویچ پانل ها می توانید در سقف و دیوار استفاده کنید.

این تجهیزات با ضخامت های مختلفی تولید می شوند. شما می توانید با توجه به اقلیم نصب آن، ضخامتش را تعیین نمایید.

درب سردخانه

در واقع درب یکی از نقاط اصلی اتلاف انرژی و تبادل گرمای بیرون با سرمای داخل سالن است. درب نامناسب می تواند منجر به فساد سریع مواد غذایی و یا کارکرد بیش از اندازه کندانسور، علی الخصوص در فصل های گرم سال شود. بنابراین انتخاب درب مناسب برای حفظ سرمای داخل سردخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. درب سردخانه اغلب از جنس استیل یا ورق گالوانیزه ساخته می شود و با یک لایه پلی یورتان عایق بندی می شود.

هنگام خرید به ضخامت لایه ی عایق توجه نمایید.

دستگاه های برودتی

دستگاه های برودتی عضو اصلی یک واحد برودتی، مانند یک یخچال خانگی ساده یا یک سردخانه صنعتی بزرگ، به حساب می آیند. تمامی این دستگاهها بر اساس سیکل تبرید کار می کنند. هدف اصلی سیکل تبرید، حذف گرمای ناخواسته از یک منبع و انتقال آن به منبع دیگر است. این کار به کمک مبرد یا سرماساز در این سیکل انجام می شود. تمرکز اصلی در سیستم برودتی بر بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن است. در ادامه به بررسی دستگاه های مورد نیاز در ساخت و تجهیز سردخانه می پردازیم.

کمپرسور

کمپرسور واحدی است که مبرد را تحت فشار قرار می دهد و متراکم می کند. سپس مبرد فشرده شده را به سیستم منتقل می کند. انواع کمپرسور که استفاده از آن ها در سردخانه رایج است عبارتند از:

  • پیستونی (کمپرسور نیمه هرمتیک، بسته و باز)
  • اسکرول
  • اسکرو

هنگام انتخاب کمپرسور باید به برودت مورد نیاز در سردخانه، اقلیم نصب سردخانه، فریونی یا آمونیاکی بودن سیستم توجه نمایید. بر این اساس ظرفیت و توان کمپرسور تعیین می شود. همچنین برای انتخاب برند دستگاه مورد نیاز می توانید با ما مشورت کنید.

کندانسور

کندانسور واحدی است که گرمای مبرد خروجی از کمپرسور را گرفته و آن را به مایعی با دمای پایین تر تبدیل می کند. در سیکل برودتی گاهی اوقات یک واحد به نام کندانسینگ یونیت وجود دارد که مجموع کمپرسور و کندانسور است. کندانسورهای سیستم های فریونی و آمونیاکی با یکدیگر متفاوت هستند. انواع کندانسورها عبارتند از:

  • هوا خنک
  • آب خنک
  • کندانسورهای تبخیری

اواپراتور

اواپراتور واحدی در سیکل تبرید است که انتقال حرارت را با کمک مبردها تسهیل می بخشد. در واقع همان عضوی است که برودت ایجاد می کند. مبرد پس از عبور از اواپراتور به سمت کمپرسور می رود تا مجددا سیکل تبرید را طی کند. اواپراتورها در دو نوع فریونی و آمونیاکی تولید می شوند. هر کدام از آن ها انواع مختلفی دارند که عبارتد از:

  • سقفی
  • زمینی
  • ایستاده

کمپرسورهای ایستاده تونلی در تونل انجماد استفاده می شود.

نکات ساخت و تجهیز سردخانه
نکات ساخت و تجهیز سردخانه

 

تابلو برق

تابلو برق یکی از ملزومات در ساخت و تجهیز سردخانه ها است. این سیستم در بخش کنترل و تنظیم تمامی تجهیزات سردخانه کاربرد دارد. تابلو برق به عنوان عضو اصلی کنترل کننده تمام وضعیت های دستگاه های مختلف در سردخانه استفاده می شود. بهتر است طراحی این بخش را به افراد متخصص و آشنا به کار بسپاریم.

کنترل آلات

به خاطر داشته باشید که هرچه در انتخاب کنترل آلات هوشمندانه تر رفتار کنید، سود بیشتری عایدتان می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت تجهیزات ساخت و تجهیز سردخانه می توانید با مجموعه برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید. ما با در نظر گرفتن نیازتان، بهترین ها را برای شما انتخاب می کنیم.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *