سردخانه نگهداری پیاز

سردخانه نگهداری پیاز و نکات مهم آن

پیاز، این گیاه غیر خودرو که قدمتی 7000 ساله دارد، امروزه به عنوان طعم دهنده در تهیه اغلب غذاها کاربرد دارد. پیاز گونه های مختلفی دارد که و با توجه به گونه‌ آن، در زمان ها و مکان های مختلفی کشت می شود. در  کشور ما نیز این گیاه در مناطق سردسیر و گرمسیر مانند آذربایجان شرقی (تبریز و آذرشهر)، آذربایجان غربی (ارومیه)، قم، کاشان، شهر ری، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کازرون کشت می‌شود. اما نوع محصول هر منطقه با توجه به اقلیم آن منطقه، متفاوت است. هرچه پیاز آب درون بافتی کمتری داشته باشد و دیررس تر باشد، می توان آن را در سردخانه نگهداری پیاز با کیفیت بهتری حفظ و نگهداری نمود. پیش از ورود به سردخانه لازم است پیازها را تفکیک نمود تا هیچگونه لکه و زخمی نداشته باشند.

شرایط در سردخانه نگهداری پیاز

رطوبت نسبی محیط برای نگهداری پیاز باید نسبتا کم باشد تا کیفیت بهتری هنگام نگهداری عاید شود. باید پس از برداشت و پیش از ورود به سردخانه پیازها را تا حد ممکن خشک نمود. فرآیند خشک کردن پیاز بعد از برداشت از طریق قرار دادن آن روی زمین انجام می‌شود.

بهترین دما در سردخانه نگهداری پیاز، دمای  0 تا  1  درجه سانتیگراد و بهترین رطوبت نسبی  65  تا  70  درصد است. در شرایط ایده آل می توانید به مدت  3  تا  6  ماه پیازها را در سردخانه ذخیره و نگهداری نمایید.

برای انبار و نگهداری پیاز، بهتر است آن را در کیسه های حاوی منافذ درشت قرار دهید. جعبه ها یا کیسه های نگهداری پیاز باید منافذ مناسبی برای عبور هوا داشته باشند. در این صورت می توانید پیازها را با کیفیت بهتری نگهداری نمایید.

زمانی که قصد خارج کردن پیاز از سردخانه را دارید، بهتر است آن ها را تدریجا در تماس با هوای گرم محیط قرار دهید. اینگونه می‌توانید مانع جوانه زدن پیازها پس از خروج از سردخانه شوید.

سردخانه نگهداری پیاز

نگهداری پیاز در سردخانه چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

بیماری ها و عوارضی که هنگام نگهداری این محصول در سردخانه به وجود می آید اغلب ناشی از نامناسب بودن دما و رطوبت محل نگهداری آن است. علاوه بر کنترل دما و رطوبت در داخل سالن ها، بهتر است پیازها را پیش از ورود به سردخانه به وسیله ی ماده تری کلر ازت ضد عفونی کنیم. به تعدادی از این عوارض در ادامه اشاره خواهیم نمود.

  • رشد جوانه‌ی انتهای پیاز؛ یکی از خطرات مهم و رایج مربوط به نگهداری پیاز در سردخانه است.
  • رشد ریشه‌ی پیاز
  • تغییر رنگ پیاز در سردخانه؛ تغییر رنگ سطح پیاز زرد رنگ به رنگ قهوه ای و پیاز قرمز رنگ به رنگ سیاه به علت مجاورت با آمونیاک.
  • بیماری بوتریتیس در پیاز؛ به علت بالا بودن رطوبت سالن و عدم تهویه ی مناسب ممکن است اتفاق بیافتد.
  • قارچ گرفتگی آن‌ها؛ قارچ آسپرژیلوس نیجر که می تواند باعث ایجاد فساد در پباز شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره احداث سردخانه و فروشگاه می توانید با گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *