روش نگهداری پرتقال در انبار

طراحی و ساخت سردخانه نگهداری پرتقال

انبار کردن و نگهداری میوه ها و مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی و گریپ فروت در سردخانه نیازمند سرد کردن مقدماتی درست پس از برداشت آن ها است. برای نگهداری مرکبات در سردخانه ها باید از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرد. مهم ترین عامل تعیین کننده‌ی کیفیت تمامی مرکبات مانند پرتقال، در زمان برداشت آن ها، میزان رسیدگی آن‌ها است. البته کیفیت خوراکی پرتقال پس از برداشت، تغییر نخواهد کرد.

پرتقال و سایر مرکبات دارای نشاسته نیستند، به همین دلیل پس از برداشت آن ها ترکیب و شیرینی آن ها تغییر نخواهد کرد. مرکباتی که قصد ذخیره سازی آن ها را در سردخانه ها داریم باید از کیفیت مناسب و مطلوبی برخوردار باشند. یعنی توجه به ظاهر پرتقال و پوست آن، میزان سفتی، ضخامت و بافت قسمت گوشتی و میزان آبدار بودن پرتقال برای تعیین کیفیت آن هنگام ذخیره سازی در سردخانه نگهداری پرتقال لازم است.

جابه‌جایی مناسب و صحیح تمامی مرکبات از لحظه ی برداشت آن ها تا زمان رسیدن به دست مصرف کنندگان شامل مراحل متعددی است. البته محصول در طی این مراحل به طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی است. استفاده از ماشین آلات مناسب جهت نقل و انتقال و آماده سازی مقدار قابل توجهی از محصول به صورت همزمان، خود ممکن است منجر به آسیب دیدن محصولات گردد. بنابراین بهتر است پرتقال را پس از برداشت و شست و شوی منظم با مواد گندزدا، در جعبه‌هایی قرار دهیم تا برای ذخیره‌سازی در سردخانه آماده باشند. با رسیدن مواد به سردخانه ها اغلب آن ها را در سالن های پیش سرمایش قرار داده و به کمک جریان هوای سرد یا آب سرد، خنک می کنند.

چون میوه بعد از بسته بندی مرطوب است، مقدار کمی از ماده ی آنتی سپتیک در آب مخصوص سرد کردن آن اضافه می کنند تا مانع رشد کپک ها و میکروارگانیسم ها شود. میوه ی سرد شده با آب باید تا زمان مصرف سرد نگهداری شود. دو عاملی که ممکن است سلامت مرکبات ذخیره شده در سردخانه ها را به خطر بیاندازد؛ یکی کپک زدن و دیگری قهوه ای شدن مرکبات در اثر سرمای زیاد. هنگام انبار کردن این محصولات در سردخانه مرکبات بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند، به همین دلیل در طولانی مدت نمی توان آن ها را با محصولات دیگر در سردخانه‌ها نگهداری کرد.

شرایط نگهداری پرتقال در سردخانه

اقلیم و آبیاری مرکبات و پرتقال از عواملی است که تاثیر مهمی روی دوره نگهداری پرتقال در سردخانه خواهد داشت. بهترین درجه حرارت برای نگهداری مطلوب پرتقال در سردخانه نگهداری پرتقال بین 1 تا 5 درجه سانتیگراد بوده و بهترین میزان رطوبت نسبی برای آن ها بین 85 تا 95 درصد است. بیشترین مدت زمان نگهداری پرتقال در سردخانه در این شرایط 3 تا 4 ماه است، چرا که این میوه به زودی رطوبت خود را از دست می دهد و کیفیت آن به شدت افت می کند.

احداث سردخانه نگهداری پرتقال در مناطقی که کاشت پرتقال در آن جا صورت می گیرد، رایج بوده و نیازمند افرادی مجرب برای راه اندازی است. بنابراین بهتر است اگر قصد راه اندازی سردخانه نگهداری پرتقال را دارید، در این راه از افرادی با ترجه ی بالا کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *