انتخاب تونل انجماد

انتخاب تونل انجماد

انتخاب تونل انجماد ی که نیاز مجموعه شما را برطرف کند نیاز به داشتن اطلاعات فنی می باشد.در این مقاله ابتدا اطلاعاتی درباره کارکرد این دستگاه ها آماده و سپس شما را در انتخاب تونل انجماد راهنمایی کرده ایم.

تونل انجماد

از گذشته های دور، بشر از روش های مختلفی جهت نگه داشتن مواد غذایی به صورت تازه، برای مدت طولانی، استفاده می کرده است.

یکی از بهترین و اصلی ترین روش ها، استفاده از سرما و دمای پایین محیط نگهداری مواد غذایی میباشد. در قرن ۱۹ میلادی اولین یخچال ها به وجود آمدند.این یخچال ها با وجود اینکه پیکر و جثه بزرگی داشتند، محفظه نگهداری آنها بسیار کوچک و محدود بود. رفته رفته یخچال هایی با فضای نگهداری بزرگتر ساخته شد تا اینکه سردخانه های صنعتی از جمله تونل های انجماد پا به عرصه وجود گذاشتند.

امروزه انجماد مواد غذایی یا دارویی یا هر موادی که نیاز به نگهداری در سردخانه های صنعتی را داشته باشد، به ۲ طریق انجام میشود:

روش اول، روش کند و معمولی و روش دوم، روش انجماد سریع که همان تونل های انجماد میباشد.

انتخاب تونل انجماد
انتخاب تونل انجماد

روش های انجماد

انجماد آرام: در روش انجماد آرام، مواد غذایی در طی مدت زمان ۳ ساعت الی ۳ روز در دمایی بین منفی ۱۸ درجه سانتیگراد تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد قرار میگیرند تا منجمد شوند. این روش انجماد همانطور که از اسمش پیداست روش آرام و زمان بر است و ممکن است تا ۳ روز عمل انجماد طول بکشد.
مواد غذایی گوناگونی مانند گوشت گاو، مرغ جعبه‌ای، ماهی، میوه جعبه‌ای و تخم مرغ (سفیده، زرده یا درسته) در بسته‌های ۵ تا ۱۵ کیلوگرمی، نمونه‌ای از محصولات منجمد شده به روش انجماد آرام می‌باشند.

انجماد سریع: تونل انجماد سریع یا در اصلاح Individual Quick Freezer، برای انجماد سریع در مدت زمان کوتاه انواع مواد غذایی از جمله: انواع گوناگونی از میوه جات، انواع مختلف از سبزیجات، انواع گوشت مانند مرغ ماهی میگو و گوشت گوسفند یا.. و انواع غذاهای آماده و فراوری شده انجام می شود. در روش انجماد سریع به یکی از سه روش زیر صورت می گیرد :

  • با استفاده از وزش هوای سرد
  • انجماد با تماس غیر مستقیم
  • غوطه‌ور نمودن محصولات منجمد شده
  • تونل های انجماد فوق سریع یا مختصراIQF

    انتخاب تونل انجماد
    انتخاب تونل انجماد

مزایای استفاده از روش تونل های انجماد سریع

حفظ کیفیت و طراوت و تازگی محصولات فریز شده و همچنین در روش های دیگر انجماد، انجماد در مدت زمان طولانی باعث میشود تا بافت مواد غذایی به هم بچسبد و جلوه بدی به وجود بیاورند، اما در روش انجماد تونل های انجماد فوری، اصلا این اتفاق نمیفتد و محصولات غذایی با همان کیفیت اولیه فریز میشوند.
این تونل‌ها مطابق با استانداردهای جهانی FDA, USDA, CFIA, UL, CSA, OSHA طراحی شده‌اند و از بهترین تونل‌های عرضه شده برای انجماد سریع مواد غذایی می‌باشند.

نمونه های مختلف تونل های انجماد سریع

تونل های انجماد سریع یا IQF در دو نمونه مارپیچی و خطی برای استفاده طراحی و عرضه شده‌اند.

  • تونل های انجماد سریع از نوع خطی
  • تونل های انجماد سریع از نوع مارپیچ

تونل های خطی:

این روش بدین گونه است که مواد غذایی در هوا و وزش باد سرد غوطه ور میشوند و منجمد می شوند.

این تونل های انجماد ظرفیت نسبتا بالایی دارند و معمولا بین ۲۰۰ کیلوگرم تا ۱۲۰۰۰ کیلوگرم یا ۱۲ تن، ظرفیت انجماد در هر ساعت را دارند.

تونل های انجماد مارپیچ:

این تونل های انجماد از روش دیگری از تونل های خطی استفاده میکنند. این روش همان روشی است که در خط تولید مواد غذایی به کار استفاده میشود. این روش انجماد ظرفیت کمتری نسبت به روش انجماد خطی دارد.

روش انجماد سریع مارپیچ ظرفیتی بین ۱۰۰ کیلوگرم تا نهایتا ۳۰۰۰ کیلوگرم در ساعت دارد.

از تونل‌های انجماد مارپیچی می‌توان برای انجماد محصولات آماده و فرآوری شده در خط تولید کارخانه ها مانند تکه‌های مرغ و جوجه، پاته و فیله مرغ، مرغ سوخاری، گوشت قرمز نظیر پاته گوشت، تکه‌های گوشت، همبرگر خام و محصولات مشابه استفاده کرد.

انتخاب تونل انجماد
انتخاب تونل انجماد

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام موجودی و قیمت ها، می توانید با مجموعه برادران حامی دوست در تماس باشید. مشاوران ما می توانند شما را در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات یاری برسانند.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *