9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه

9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه

این مقاله 9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه را به شما معرفی می کند که می توانید برای جلب توجه مردم و تبدیل آنها به مشتری استفاده کنید.

1- یک تجربه همه ­جانبه ایجاد کنید.

طراحی عالی فقط در مورد تجارت بصری جذاب نیست. این مربوط به تجربه ای است که شما با استفاده از اجزای مختلف فروشگاه خود ایجاد می کنید.

هنگامی که ایده ­های هوشمندانه و پایدار طراحی فروشگاه را بررسی می کنید ، فکر کردن در مورد تصویر کلان و نمای کلی فروشگاه را به عنوان نکته مهم در نظر بگیرید. احساس کلی که دوست دارید خریداران تجربه کنند چیست؟ می خواهید چه احساساتی را در آنها برانگیزید؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا فضای کلی فروشگاه را بسازید که تأثیر زیادی بر مشتری شما می­گذارد.

در حالی که تمام فروشگاه از ظاهری کاملا تمیز و مدرن برخوردار است ، باید هر مکان رفع کننده یک نیاز خاص باشد و برندهای مختلف با قیمت­ های مختلف از یک محصول در کنار هم قرار داده شده باشد تا امکان مقایسه کردن و تصمیم گیری برای خرید مشتری را سهل الوصول کند. از طرفی باید قفسه ­های کناری با هم مرتبط باشد مثلا بعد از قرار دادن قفسه خمیردندان­ ها ،مسواک­ ها را قرار داد.

سعی کنید به همین میزان، اندیشه و جزئیات را در طراحی فروشگاه خود بگنجانید. به آنچه مخفف برند شما است فکر کنید و روش­هایی پیدا کنید که برند شما در منطقه­، نامی آشنا شود.

2- چیدمان خود را براساس جریان ترافیک موجود در کشور خود تنظیم کنید.

شما می خواهید که مردم ابتدا بهترین و فریبنده ترین محصولات  شما را ببینند ، بنابراین هنگام ورود به سوپرمارکت، شما باید بدانید کجا می روند یا به کجا مراجعه می­کنند. آیا آنها تمایل دارند که به سمت چپ یا راست حرکت کنند؟ چشمهایشان کجا می رود؟ این­ها تنها برخی از سوالاتی است که باید هنگام بازرگانی فروشگاه از خود بپرسید.

خوشبختانه ، تحقیقات ارائه شده برخی از بینش­ها را در مورد الگوهای ترافیکی و رفت و آمدی در سوپرمارکت را کشف کرده است. مطالعات نشان داده است که ممکن است جریان ترافیک در فروشگاه تحت تأثیر الگوهای وسایل نقلیه در جاده قرار گیرد.  کتاب( درون ذهن خریدار) اثر هرب سورنسن خاطرنشان می کند:

(( الگوی حرکت در سوپرمارکت در ایالات متحده آمریکا، خلاف جهت عقربه های ساعت است ، اما مطالعات در انگلستان ، استرالیا و ژاپن نشان می دهد تمایل بسیار بیشتر خریداران برای حرکت در جهت عقربه­ های ساعت وجود دارد ، ممکن است الگوهای ترافیکی فروشگاه نیز تحت تاثیر الگوهای ترافیک خودرو باشد.))

اگرچه این تحقیقات ،برخی از دیدگاه­ها را در مورد ترافیک در فروشگاه ارائه می دهد ، شما نباید تمام تصمیمات تجاری خود را فقط بر اساس مطالعات خارجی قرار دهید. برای پی بردن به الگوهای ترافیکی مشتریان خود ، حتما مشاهدات خود را انجام دهید.

برای تجزیه و تحلیل نحوه رفت و آمد مشتری ها در فروشگاه شما ، از ابزارهای ترافیکی قدم­ها استفاده کنید یا به مکان خریدارها و مواردی که هنگام ورود به آن نگاه می کنند توجه کنید.

3- کالاها را در منطقه رفع فشار قرار ندهید.

از قرار دادن بیش از حد محصولات یا علائم در نزدیکی ورودی فروشگاه اجتناب کنید (با نام مستعار: منطقه رفع فشار). خریداران در این قسمت از فروشگاه احتمالاً هنوز با شرایط جدید سازگار نیستند ، بنابراین تمایل دارند هرگونه وسیله یا وسایل موجود در این منطقه را نادیده بگیرند.

همانطور که پاکو آندرهیل ، نویسنده کتاب” چرا خرید می کنیم ” نوشته است: ((تا زمانی که فرد شروع به تعامل با محیط فیزیکی کند ، برخی از چیزهایی که شما آنها را نزدیک درب ورودی گذاشته اید، نادیده گرفته می شود .))

به گفته وی ، بهتر است فقط تعداد کمی از کالاها در این قسمت به نمایش درآید و اطمینان حاصل کنید که کفپوش و نورپردازی با محیط بیرون تضاد دارند و اگر در فروشگاه سبد خرید دارید ، قرار دادن آنها در انتهای منطقه رفع فشار را مدنظر قرار دهید.

 

9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه
9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه

4- وقفه یا سرعت گیر را اضافه کنید.

وجود وسایل یا راهروهای مشابه در فروشگاه شما می تواند منجر به پرش توجه و نگاه مشتریان از کالاهای شما شود.

برایان دیچس می­گوید “به دلیل راهروهای طولانی و بدون وقفه تا 20 درصد از کالاهای فروشگاه نادیده گرفته می­شود”. برای حل این مسئله ، به فروشندگان توصیه می کند وقفه­ های دیداری در وسط راهروهای طولانی ایجاد کنند. این وقفه ها می توانند به صورت علامت یا نمایشگر باشند.

می توانید بسیاری از فروشگاه­ ها را ببینید که این روش را عملی می کنند. از آنجا که این نوع فروشگاه ها راهروهای زیادی دارند ، غالباً نمایشگرهای بزرگ و جلب توجه کننده ای را در انتهای راهروهای خود قرار می دهند و باعث تقویت چیدمان فروشگاه های خود می شوند.

سعی کنید سرعت گیرها یا عناصری را اضافه کنید که باعث می شود خریداران از راهروهای یکنواخت فاصله بگیرند.  این کار مشتریان شما را ترغیب می کند تا سرعت خود را کاهش دهند تا بتوانند کالاهای بیشتری از محصولات شما را مشاهده کنند.

5- فضا را بیش از حد متراکم نکنید.

فضای باز کافی در فروشگاه خود داشته باشید تا مردم واقعاً بدون برخورد با کالاها یا خریداران دیگر در آن جا حرکت کنند. انجام این کار از دو طریق به درد شما می خورد:

تراکم مشریان از خرید جلوگیری می کند.

پاکو آندرهیل در کتاب خود” چرا خرید می کنیم” ، در مورد اثر پدیده­ای  صحبت می کند ، پدیده ای که در آن خریداران وقتی یک یا دو بار از پشت لمس می شدند ، قفسه یا محصولی که به آن نگاه می کردند را رها می کردند.

او نوشت:

هنگام بررسی  در زمان های شلوغ ، متوجه چیز عجیبی در مورد قفسه کراوات­ها شدیم.  خریداران به آن نزدیک می شدند ، می ایستادند و نگاه می کردند تا جایی که یک یا دو بار توسط افرادی که به داخل یا خارج از فروشگاه وارد می شوند ، برخورد کنند. پس از چند مورد از این دست و پا زدن ها ، بیشتر خریداران از راه خود جدا شده و جستجوی کراوات را کنار می گذاشتند.

ما این موضوع را بارها و بارها تماشا می کردیم تا اینکه مشخص شد که خریداران – به ویژه زنان ، اگرچه در مورد مردان نیز تا حدودی صادق است- دوست ندارند از پشت  لمس شوند یا برخورد فیزیکی با شخص دیگری داشته باشند.  مشتریان حتی کالاهای مورد علاقه خود را رها می­کنند تا از این برخوردها اجتناب کنند.

اگر در فروشگاه خود فضاهایی دارید که خریداران را تحت تأثیر این برخوردها یا لمس های کوتاه و آنی  قرار می دهد ، ممکن است مشتری و فروش خود را از دست بدهید. به اطراف نگاهی بیندازید و نقاط تنگی که باعث ناراحتی مردم می شود را بازتر کنید. فروشگاه خود را سبک و غیرفشرده نگه دارید. با این کارعلاوه بر اینکه به مردم اجازه می دهید حریم شخصی خود را داشته باشند، داشتن یک فروشگاه جادار به مشتریان این امکان را می دهد تا کالاهای شما را بهتر ارزیابی کنند و به آنها این احساس را می دهد که این فروشگاه به طرز متفکرانه سرپرستی شده است.

 

 

9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه
9 نکته طراحی آناتومی فروشگاه

 

 

6- علامت ها را عاقلانه استفاده کنید.

علائم جاذب و جذاب نه تنها توجه مردم را به خود جلب می کند ، بلکه می تواند به قفسه­ های نمایش محصولات و به طور کلی تجربه خرید ارزش بدهد.

7- قفسه نمایشگر محصولات خود را مرتباً به روز کنید.

طراحی و شکل ظاهری تنها عواملی نیستند که به موفقیت سوپرمارکت شما کمک می کنند. اینکه هر چند وقت یک بار آنها را به روز کنید نیز مهم­است.  چیدمان قفسه ­ها در سوپرمارکت­ها خیلی سریع تکراری می شود  و تاثیرگذاری آنها کم و کمتر می­شود، بنابراین مرتباً آنها را تغییر دهید و به­روز کنید. باب فیبس، متخصص خرده فروشی توصیه می کند ماهانه آنها را تغییر دهید .

8- فروشگاه را فتوژنیک کنید.

در عصر حال حاضر این دیگر یک  راز نیست که مشتریان ،دستگاه های تلفن همراه و رسانه های اجتماعی خود را دوست دارند. ما در عصری زندگی می کنیم که ثبت تجربه ­های شخصی ،عادی است و خریداران اغلب خوشحال می شوند که تجربیات خود را به اشتراک بگذارند .

برای این منظور ، سعی کنید ابتکارات طراحی سوپرماکت شما در تشویق مشتریان شما برای گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه های اجتماعی نقش ایفا کند. اولین قدم برای انجام این کار ساخت نمایشگرهای فتوژنیک است. شما باید اطمینان حاصل کنید که فروشگاه شما از نظر شخصی و عکس بسیار زیبا است. شما می توانید این کار را با گرفتن عکس از مغازه خود و دیدن نحوه نگاه از طریق لنز دوربین انجام دهید.

حتی می توانید با تشویق فعالانه مردم به عکس گرفتن ، یک قدم جلو بروید.  برای مثال به مناسبت عید نوروز ،فضاسازی خاصی را در  یک قسمت از فروشگاه را انجام دهید و با تزیینات جذاب، مشتریان را ترغیب به عکس گرفتن در فضای فروشگاه خود کنید.

9- از پیشخوان صندوق خود برای نمایش اقلام خرید غیرضروری استفاده کنید

آیا می دانید 27٪ از خریداران، یک خرید اضافی را در پیشخوان صندوق انجام می دهند ؟ علاوه بر این ، فضای کنار سیستم POS شما فقط 1٪ از فضای فروشگاه شما را اشغال می کند ، اما می تواند 7٪ از فروش سالانه را به خود اختصاص دهد.

واضح است که اگر از فضای صندوق خود استفاده نکنید ، درآمد زیادی کنار می گذارید. بنابراین با تنظیم نمایشگرها در پیشخوان خرید خود ، آن را به خریدهای غیرضروری تشویق کنید.

طراحی فروشگاه بیش از هر زمان دیگری مهم است!

طراحی سوپرمارکت و فروشگاه­ها همیشه یکی ازمولفه های اساسی هر استراتژی فروشگاهی بوده است ، اما این روزها اهمیت آن بیش از هر زمان دیگری است. داشتن یک استراتژی طراحی قدرتمند به شما کمک می کند تا به فروش هرچه بیشتر برسید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *