سردخانه نگهداری ماهی

سردخانه نگهداری ماهی ها و آبزیان

نگهداری ماهی ها و آبزیان باید به گونه ای صورت پذیرد که به خوبی از حفظ سلامت آن ها اطمینان حاصل کرد. مهم ترین عامل در نگهداری ماهی ها و آبزیان در سردخانه ها کنترل دماست و سپس حفظ رطوبت مشخص است. از آنجایی که امکان صید آبزیان از دریا، دریاچه و استخر پرورش ماهی به صورت دائمی وجود ندارد، بهترین راه برای نگهداری آن ها ابتدا در آب و یخ و پس از آن در سردخانه نگهداری ماهی است. مدت زمان نگهداری آبزیان در سردخانه زیر صفر یا بالای صفر، بسته به نوع ماهی یا آبزی متفاوت است. برای مثال اساسا نگهداری آبزیان آب شور با آب شیرین کاملا متفاوت است.

شرایط نگهداری

به طور کلی می دانیم که سردخانه نگهداری ماهی ها و آبزیان می تواند زیر صفر یا بالای صفر باشد. اغلب ماهی ها و آبزیان منجمد در سردخانه ی زیر صفر و در دمای 18- درجه سانتیگراد نگهداری می شوند. ماهی منجمد را می توان در دمای 18- با توجه به نوع ماهی، به صورت بسته بندی شده، به مدت 5 تا 8 ماه در سردخانه نگهداری کرد. برای نگهداری ماهی ها در سردخانه بالای صفر باید آن ها را در دمای صفر تا 2 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 90 تا 95 درصد در مجاورت یخ نگهداری کرد تا به مدت نهایتاٌ یک هفته سالم و قابل مصرف باقی بمانند.

در سردخانه نگهداری ماهی در دمای زیر صفر، مدت زمان نگهداری آبزیان با گوشت چرب مانند ماهی قزل آلا از آبزیان کم چرب مانند ماهی سفید کمتر است. ماهی چرب در دمای 18- درجه سانتگیراد تا مدت 5 ماه، ماهی کم چرب در همان دما تا مدت 8 ماه و ماهی پاک شده ( ماهی تمیز شده با شکم خالی) نیز در همان دما تا 6 ماه قابل نگهداری است.

روش دیگری که برای نگهداری طولانی مدت ماهی ها مرسوم است، روش دودی کردن آن ها است. در این صورت می توان ماهی ها را تا 10 ماه نیز به خوبی نگهداری کرد. نگهداری ماهی ها به صورت بسته بندی شده در سردخانه این امکان را به ما می دهد تا سلامت آن ماده غذایی را به بهترین نحو حفظ کرده و به سرعت آن را منجمد کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *