تاریخچه ساخت یخچال

تاریخچه ساخت یخچال

در 500 سال قبل از میلاد از مکان هایی به نام یخ خانه  برای ذخیره یخ و برف در طول سال استفاده میشد. همچنین عبرانی ها ، یونانی ها و رومی ها به استفاده از برف هایی که در گودال ها انبار میشد ، معروف بودند.

در دهه 1740 اولین شکل از یخچال به صورت تِئوری توسط ویلیام کالن ، دانشمند اسکاتلندی ابداع شد. کالن نشان داد که چگونه بخار شدن سریع مایعات می تواند منجر به خنک شدن یک جسم شود.

کالن هرگز نظریه خود را به عمل تبدیل نکرد ، اما بسیاری افراد از ایده­ی او الهام گرفته و شروع به تحقیق کردند. در سال 1802 توماس مور ، یک تاجر آمریکایی ، توانست جعبه ای بسازد که یخ را برای مدت زمان بیشتری سالم نگه می داشت تا بتواند محصولات لبنی را برای حمل و نقل تجاری خنک نگه دارد .

با گذشت زمان ، مهاجرت به شهرها بیشتر ­شد و فاصله بین مصرف کننده و محل تولید مواد غذایی افزایش یافت و  نیاز به استفاده از یخچال روز به روز بیشتر شد.

در سال 1834 جاکوب پرکینز ، مخترع آمریکایی ، که در آن

زمان در لندن زندگی می کرد ، با به کار بردن اتر در یک چرخه بسته ، اولین سیستم برودتی فشرده سازی بخار در جهان را ساخت.

سیستم نمونه اولیه او با موفقیت کار کرد و این ترتیب  اولین قدم به سمت یخچال های مدرن برداشته شد ، اما از نظر تجاری موفق نشد. در سال 1876 پروفسور آلمانی کارل فون لینده ، پروسه مایع سازی گاز را که به بخشی از فناوری پایه تبرید تبدیل شده است ، ثبت اختراع کرد.

یافته های وی منجر به اختراع اولین یخچال آمونیاک کارآمد شد.  به این ترتیب استفاده مستقیم از یخ برای نگه داری مواد غذایی کمتر شد ، زیرا استفاده از یخ طبیعی برای مدت زمان طولانی به دلیل ایجاد آلودگی ، برای سلامتی مشکلاتی به همراه داشت.

تاریخچه ساخت یخچال

یخچال برای ثروتمندان؟!

در دهه 1920 یخچال­های الکتریکی هنوز تولید انبوه نشده و عمدتا متعلق به افراد ثروتمند بوده و حدود 1000 دلار قیمت داشت اما با شروع کاهش قیمت آنها ، فروش آن گسترش یافت .

تا سال 1929 ، در اثر نشت گازهای سمی ، یخچال های دارای سیستم فشرده سازی بخار باعث چندین حادثه مرگبار شده بود. تحقیقات برای توسعه روش کم خطرتر آغاز شد ، که منجر به کشف فریون شد .

کشف فریون نقش عمده ای در گسترش فروش یخچال داشت.در دهه 1970 تمرکز به سمت یخچال­های کم مصرف و به دلایل محیط زیستی، طراحی­ها به از بین بردن کلروفلوئوروکربن­های موجود در سیستم­های برودتی سوق پیدا کرد.

در دهه 1980 اولین برچسب زنی انرژی در بسیاری از کشورهای جهان راه اندازی شد که به مصرف کنندگان امکان مقایسه کارایی انرژی یخچال را می داد.

به طور کلی تاریخچه ساخت یخچال های تجاری 40سال زودتر از مدل های خانگی وارد بازار شده و مورد استفاده قرار گرفتند. در این یخچال ها از گاز هایی مانند آمونیوم(R-17)یا سلفورید اکسید (R-764) استفاده‌ میشد که گاهی نشتی داشت و برای استفاده خانگی خطرناک بود.

با پیشرفت تحقیقات و گسترش دانش بشر این خطرات به حداقل رسید و امروزه  یخچال های صنعتی کاربردهای زیادی در امور تجاری دارند.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *