برفک زدایی در اواپراتورها

برفک زدایی در اواپراتورها

پدیده پیدایش برفک روی کویل های اواپراتور هنگامی رخ می دهد که سطوح آن ها در شرایط دمای زیرصفردرجه سانتی گراد و همچنین زیر دمای نقطه شبنم هوا کار می کنند.

در واقع برفک از تبدیل مستقیم بخارآب موجود در هوای اطراف کویل به حالت جامد به وجود می آید.بنابراین بدیهی است که میزان تشکیل برفک با کاهش دمای اواپراتور افزایش پیدا خواهد کرد.

وجود برفک موجب بروزدو اثر تعیین کننده ولی نامطلوب بر فرآیند انجام گرفته در اواپراتور می شود. نخست اثر منفی است که بر انتقال حرارت می گذارد به صورتی که لایه برفک مانند یک عایق عمل کرده و باعث کاهش ضریب انتقال حرارت در کویل ها خواهد شد.

برفک زدایی در اواپراتورها

دومین اثر که جدی تر از اثر اول می باشد،محدودیت در نرخ جریان هوا با کاهش سطح جریان هوای عبوری به واسطه جمع شدن برفک روی کویل ها است. این پدیده همچنین باعث افزایش افت فشار در عبور جریان هوا روی کویل خواهد شد.

واحدهای فن کویل قادر به ثابت نگه داشتن دبی هوا هنگامی که برفک تشکیل می شود،نیستند.در عوض با افزایش افت فشار،فن دبی جریان هوای کمتری را می دهد.

این کاهش دبی هوا و به دنبال آن کاهش سرعت هوا،منجر به ضریب انتقال حرارت کلی کمتر می شود. بنابراین با توجه به آثار منفی کاهش ضریب انتقال حرارت(ضریب عملکرد سامانه) و ایجاد افت فشار در جریان، لزوم فرایند برفک زدایی به طور جدی و مرتب احساس می شود.

در صنعت تبرید روش های بسیار متنوعی به منظور برفک زدایی وجود دارد.

روش برفک زدایی فشار-دما

در این روش هنگامی که لایه ای از برفک بر سطح کویل به وجود می آید،جریان کمپرسور سامانه تبرید به طور خودکار قطع شده تا برفک به طور کامل ذوب شود و این جریان دوباره پس از برفک زدایی وصل می شود.

این روش برای سامانه های کوچک مناسب بوده و از آن نمی توان برای سامانه های تبرید بزرگ تجاری و صنعتی استفاده کرد. از آن جا که فرایند ذوب شدن برفک طولانی است،استفاده از این روش به ویژه در سامانه های بزرگ باعث خرابی مواد غذایی می شود.

همچنین در این روش ممکن است از یک دستگاه کنترل فشار یا ترموستات برای کنترل جریان کمپرسور،قطع و وصل آن استفاده شود.

روش پاشش آب گرم

در این روش از پاشش آب گرم روی کویل ها و لایه برفک قرار گرفته روی آن ها برای ذوب کردن و از بین بردن برفک استفاده می شود.

روش استفاده از گاز داغ خروجی از کمپرسور

متداول ترین روش برفک زدایی، بهره گیری از گاز داغ خروجی از کمپرسور است.در این روش یک خط گاز داغ از خروجی کمپرسور به اواپراتور متصل می شود.

در هنگام برفک زدایی با بازشدن شیر سر راه این خط،بخشی از گاز داغ خروجی کمپرسور وارد اواپراتور شده و باعث ذوب شدن لایه برفک روی کویل اواپراتور می شود.

برفک ذوب شده به داخل سینی زیر اواپراتور ریخته و سپس به وسیله یک لوله شیب دار به خارج سردخانه هدایت می شود.

روش استفاده از المنت در داخل اواپراتور

روش دیگری که برای برفک زدایی در اواپراتور استفاده می شود، به کارگیری المنت الکتریکی در داخل اواپراتور است که روشی سریع و آسان و در عین حال مستلزم مصرف برق زیاد می باشد.

در این روش المنت الکتریکی در لوله تخلیه برفک ذوب شده نیز استفاده می شود تا از یخ زدن دوباره آن جلوگیری شود.این روش در سامانه های تجاری کوچک بسیار رایج تر از سامانه های صنعتی بزرگ است.

روش برفک زدایی چرخه معکوس

در این روش از اصول پمپ حرارتی استفاده می شود،به طوری که در همگام برفک زدایی،اواپراتور به جای کندانسور عمل کرده و برعکس کندانسور به جای اواپراتور کار می کند.

در نتیجه گاز داغ خروجی کمپرسور وارد اواپراتور شده، آن را گرم کرده و فرایند برفک زدایی را انجام می دهد. چرخه معکوس بالا با استفاده از شیر چهارطرفه به منظور برفک زدایی امکان پذیر است.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *