اهمیت رنگبندی محصول در میزان فروش محصول

اهمیت رنگبندی محصول در میزان فروش محصول

نحوه استفاده از روانشناسی رنگها در هنگام بازاریابی

آیا با تماشا کردن مزارع سبز و آسمان آبی ، احساس آرامش می کنید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که رنگ قرمز نشان دهنده چیست و چرا هنگام هشدار دادن از این رنگ استفاده می­شود ؟  همه اینها بخشی از تحقیقاتی است که از آن به عنوان روانشناسی رنگ­ها یاد می شود.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ ، چگونگی تاثیر رنگهای مختلف بر رفتار انسان را بررسی می کند. از روانشناسی رنگ در تبلیغات و بازاریابی برای برانگیختن واکنشهای عاطفی استفاده می شود.

قبل از اینکه ببینیم که چگونه رنگ بر رفتار انسان تأثیر می گذارد ، بیایید سفری سریع در تاریخ رنگ داشته باشیم. در قرن هفدهم ، نیوتون نور خورشید را هنگام عبور از منشور شیشه ای و نحوه انعکاس نور به رنگ های مختلف مشاهده کرد. وی در ابتدا شش طیف طول موج نور را شناسایی کرد: قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی و بنفش. و بعدها رنگ نیلی نیز به آن اضافه شد.

اما روانشناسی رنگ به قبل از زمان نیوتن به هزاران سال قبل یعنی به دوره تمدن مصریان بر میگردد. آنها تأثیر رنگ را بر خلق و خو انسان بررسی کردند و از رنگ برای دستیابی به مزایای کل نگر استفاده کردند.

اخیراً ، روانپزشک سوئیسی کارل یونگ،  رنگ را “زبان مادری ناخودآگاه” نامیده است. مطالعات روانشناختی او را به سمت توسعه هنر درمانی سوق داد. وی معتقد بود که تصاویر و رنگها می توانند به بیماران در بهبودی از شوک هیجانی یا پریشانی روانی کمک کند. معنای رنگ و روانشناسی رنگها می تواند به شدت بر رفتار و تصمیم گیری افراد تأثیر بگذارد.

افراد در طی چند ثانیه یا چند دقیقه ناخودآگاه درباره شخص ، محیط یا محصول قضاوت می کنند. رنگ اغلب می تواند تنها دلیلی باشد که کسی کالایی را خریداری می کند. تحقیقات انجام شده توسط دبیرخانه نمایشگاه بین المللی سئول نشان داد که 93 درصد خریداران بر روی ظاهر بصری تمرکز دارند و نزدیک به 85 درصد افراد خود اذعان دارند که رنگ دلیل اصلی خرید آنهاست!

رنگ های اولیه و  ثانویه و اهمیت رنگبندی محصول در میزان فروش محصول

رنگ های اصلی سه رنگ پایه قرمز ، زرد و آبی  هستند که همه رنگ ها از ترکیب آنها به وجود می­آیند که اغلب در اسباب بازی های کودکان به کار می­رود. این رنگ ها در اساسی ترین عناصری که انسان در زمین میبیند وجود دارد مانندآتش ، آب و آفتاب . رنگ های ثانویه سه رنگ نارنجی ، سبز و بنفش هستند که از اختلاط دو رنگ اصلی ایجاد می شوند.

شش رنگ سوم وجود دارد که با مخلوط کردن مقدار مساوی یک رنگ اصلی با رنگ ثانویه ساخته می شود. به عنوان مثال سرخابی ترکیبی از قرمز و بنفش است. سایررنگ ها از ترکیب مقادیر مختلف و اشباع این رنگ ها و ، گاهی اوقات ، افزودن سیاه یا سفید حاصل می شود.

رنگ های گرم و  رنگ های سرد دراهمیت رنگبندی محصول در میزان فروش محصول

رنگ های گرم از ترکیبات قرمز ، زرد و نارنجی در ترکیبات مختلف تشکیل شده است. آنها گرم در نظر گرفته می شوند زیرا به عناصر مرتبط با گرما مانند آتش یا  نور خورشید تشبیه می شوند. این رنگها احساس شادی ، بازی ، اشتیاق و خلاقیت را ایجاد می کنند. رنگ های سرد ، آبی ، سبز و بنفش هستند که به عناصر مرتبط با رطوبت مانند آب ، علف و درختان مربوط می شوند. این رنگ ها باعث ایجاد حس آرامش و تجدید قوا می شوند.

بیایید به معنای رنگ در حوزه بازاریابی نگاهی بیندازیم.

روانشناسی رنگ قرمز در اهمیت رنگبندی محصول:

رنگ قرمز احساس فوریت را ایجاد می کند. همچنین اشتها را تحریک می کند. بنابراین اغلب توسط زنجیره های فست فود استفاده می شود. این رنگ ، بدن را تحریک می کند ، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهدو با ایجاد حرکت ، هیجان و شور همراه است.

روانشناسی رنگ سبز در اهمیت رنگبندی محصول:

این رنگ با سلامتی ، آرامش ، و با تداعی طبیعت همراه است. این رنگ در فروشگاه ها برای آرامش بخشیدن به مشتریان و ترویج مسائل زیست محیطی استفاده می شود و حس تعادل منجر به قاطعیت  را ترغیب می کند.

روانشناسی رنگ بنفش در اهمیت رنگبندی محصول:

این رنگ معمولاً در روانشناسی رنگ با حاکمیت، خرد و احترام همراه است. توانایی حل مسئله و همچنین خلاقیت را تحریک می کند و  به طور مكرر در بسته بندی محصولات زیبایی و ضد پیری دیده می شود.

روانشناسی رنگ آبی در اهمیت رنگبندی محصول:

رنگ آبی رنگ ترجیحی مردان است. معنی رنگ آن با صلح ، آب ، آرامش و قابلیت اطمینان همراه است. و احساس امنیت و همچنین  مهار اشتها را فراهم می کند. همچنین رایج ترین رنگی است که مارک هایی که به دنبال جلب اعتماد مشتریان هستند،  در بسته بندی محصولات خود استفاده می­کنند.

روانشناسی نارنجی و زرد در اهمیت رنگبندی محصول:

این دو رنگ شاد هستند و خوش بینی را القا می­کنند. با این حال ، هنگام استفاده از آنها در تبلیغات باید مراقب باشید. رنگ زرد می تواند باعث گریه نوزادان شود ، در حالی که رنگ نارنجی حس احتیاط را تلقین می کند.  می توان از این ویژگی برای ایجاد احساس هیجان استفاده کرد یعنی می توان افراد تماشاگر پشت ویترین را به خریدار تبدیل کرد.

اهمیت رنگبندی محصول در میزان فروش محصول

روانشناسی رنگ سیاه در اهمیت رنگبندی محصول:

این رنگ با اقتدار ، ثبات ، اعتماد به نفس و قدرت همراه است. غالباً نمادی از هوش است اما در صورت استفاده مداوم از آن ، می تواند طاقت فرسا و کسل کننده شود.

روانشناسی رنگ خاکستری در اهمیت رنگبندی محصول:

خاکستری نماد احساس بلوغ و با تجربه بودن،  جاافتادگی و همبستگی است.  استفاده بیش از حد از رنگ  خاکستری می تواند منجر به احساس  افسردگی شود.

روانشناسی رنگ سفید در اهمیت رنگبندی محصول:

رنگ سفید با احساس تمیزی ، خلوص و ایمنی همراه است. و می تواند برای تاکید بر صداقت یا خنثی بودن مورد استفاده قرار گیرد.  استفاده از رنگ سفید در بازاریابی می تواند برای یک مارک با رویکرد مینیمالیستی، موثر باشد.

چگونه رنگ بر مغز تأثیر می گذارد؟؟؟

اگرچه در زمانهای گذشته مردم  اعتقاد داشتند که خلق و خوی ریشه در اندامهای حیاتی – قلب ، کبد ، مثانه صفرا و طحال دارد – اما امروزه می دانیم که این منبع در اندام ضروری دیگری نیز وجود دارد مانند  مغز. دانشمندان علوم مغز و اعصاب ارتباط مستقیم فیزیولوژیکی بین تأثیر رنگ ، نور و خلق و خو کشف کرده اند.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *