نحوه چیدمان محصولات فروشگاه

نقش چیدمان محصولات فروشگاهی در افزایش رضایتمندی مشتریان

یک فضای تجاری بدون درنظر گرفتن نکات طراحی داخلی و چیدمان یا قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارایی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

طراحی چیدمان فروشگاه به عنوان یک صنعت و حرفه در دنیا شناخته می شود لذا باید بر پایه روحیات انسانی و بر مبنای تمایلات، روحیه و تامین شادابی و نشاط انسان بنا شود.

از آنجا که طراحی داخلی فروشگاه در ارتباط مستقیم با ویژگی های روحی روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی های رفتارهای انسانی در فضای داخلی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرارگیرد.

از این رو صاحب فروشگاه به هنگام طراحی چیدمان با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تاثیری که می خواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد. فروشگاه باید جذابیت موثر و کافی را در نگاه اول داشته باشد. نمای فروشگاه بایستی جذاب باشد.

چیدمان محصولات فروشگاه

ایجاد نقطه تمرکز دید در داخل فروشگاه باید به گونه ای باشد که از بیرون دید کافی داشته باشد و باعث جذب مشتری شود. توجه به حوزه دید و محدوده بینایی انسان از لحاظ فیزیولوژی،مهم است.

عموما زاویه دید چشم انسان به این صورت است که در حالت عمودی ایستاده محدوده 120 سانتی متر را رویت می کند یعنی 60 سانت بالا و 60 سانت پایین تر از نقطه تمرکز دید، که در بعضی افراد این محدوده از 60 سانت به 90 سانت می رسد.

امروزه نحوه چیدمان یک محصول روی قفسه به گونه ای شگرف در ایجاد جذابیت برای خرید کالا از سوی مشتریان تاثیرگذار است زیرا بدین طریق مانع از کسالت وار شدن خرید برای مشتری خواهد شد .

اهداف طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی

1-از فضا به طور کارآمد استفاده شود

2-ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان تسهیل گردد

3-مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد

4-میزان سرقت از فروشگاه کاسته شود

5- حرکات اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش کاهش یابد.

6- جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات و افراد روان تر گردد.

سطح فروش و چیدمان کالا

اصولا نظم موجب آرامش روحی و زیبایی محیط می گردد، لذا ضروری است که کلیه کالاها به تفکیک و به طور مرتب در قفسه چیده شوند تا علاوه بر افزایش زیبایی فروشگاه،مشتریان هم بتوانند به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب کرده و خریداری نمایند.

بنابراین کالاها بر اساس میزان فروش کالا و تقاضا،به سه دسته تقسیم می شوند:

الف) استراتژیک   ب) اصلی   ج) معمولی

و براساس این گروه بندی باید اصول چیدمان رعایت شود.

کالاهای استراتژیک: همان کالاهای(یارانه دار یا تخفیف ویژه دار) هستند که منجر به جذب مشتری می شود.

کالاهای اصلی: کالاهایی هستند که از قبل برای خرید آنها تصمیم گیری می شود و شامل کالاهای اساسی می باشد(روغن و…)

کالاهای معمولی: کالاهایی که تحت تاثیر( غریزه و هوس) برای خرید آنها تصمیم گیری می شود.(مانند بعضی مواد غذایی)

اصول اساسی و ضروری در مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش

1- امکان مشاهده نزدیک کالا 2- امکان لمس و بررسی کالا 3- امکان مقایسه کالاهای مشابه و قیمت های مشابه و کیفیت های متفاوت 4- تعداد کالاها باید به اندازه کافی باشد تا جنس به شکل مطلوب قابل رویت باشد

5- تمییزی و سالم بودن اجناس از لحاظ بسته بندی 6- کالاهایی که از رنگ بندی و بسته بندی زیبا برخوردار است در مکان پرتردد چیده شود 7- تمیزی و پاکیزگی و درخشندگی محوطه فروشگاه حتما مدنظر قرار گیرد. 8- عاری بودن کالاها از هرگونه گرد وغبار

9-کارتن های خالی و حاوی اجناس، در سطح فروش و در مسیر تردد مشتریان قرار نگیرد 10- کالاهایی که مخصوص کودکان است باید در مسیر دیدآنها قرار گیرد نه در ارتفاعی بالاتر از قد آنها و باید به شکل مناسبی ترغیب کننده ذهن کودکان باشد.(پفک، بیسکویت، تنقلات، شامپوبچه) 11-به طور معمول نمایش عمودی کالاها موثرتر از نمایش افقی آنهاست

12- تناسب و استفاده از تضاد رنگ ها باید در چیدمان مدنظر قرار گیرد تا بهترین وجه تمایز را ایجاد کند. 13-وجود تابلوهای راهنما در سطح فروشگاه 14- امکان تست برخی کالاها 15- راهرو اصلی به اندازه کافی وسیع باشد 16- وجود افرادی جهت راهنمایی و مشاوره

17-توجه به موسیقی در فضای درونی و بیرونی فروشگاه 18- سهولت تردد مشتری در فروشگاه

19- نحوه صحیح چیدمان کالاها در قفسه ها باید به نحوی باشد که قبل از گردش به چپ و راست کالاهای ضلع بعدی مشخص باشند و انگیزه ای برای دیدن کالاهای دیگر ایجاد کند.

نحوه چیدمان محصولات فروشگاه

محرک ها و انگیزه های فروش

از جمله عوامل ایجاد انگیزه خرید مرتبط با طراحی داخلی و چیدمان محصولات که باید توجه خاصی به آن شود به شرح زیر می باشد:

محل قفسه ها و نوع چیدمان کالا:

نتایج حاصل از تحقیقات موجود نشان داده است که مردم به نظم و ترتیب و در دسترس بودن کالاهای مورد نیاز خود در یک فروشگاه علاقه خاصی دارند.

به همین دلیل میزان فروش کالاهای در معرض دید نسبت به اجناسی که در دید مشتری قرار ندارد 3 برابر بیشتر است.

بدین صورت که کالاهایی که در ردیف میانی قرار دارند بیشتر در معرض دید هستند و در درجه ی دوم کالاهایی که در ردیف پایین قفسه ها قرار دارند، مورد توجه قرار می گیرند و بعد از آن کالاهای ردیف های بالاتر از قد مشتری، مورد توجه خریداری قرار می گیرند.

کالاها باید به صورت مرتب و اصولی در قفسه ها چیده شوند به طوری که نام محصول در جلوی دید مشتری قرارگیرد وآنها با مشاهده محصول، از نام آن آگاهی یابند. تحقیقات نشان داده است که عمل به این اصل بین 15 تا 20 درصد بر حجم فروش می افزاید.

وجودکالاهای مشابه در کنار هم:

باید یادآوری کرد که مهمترین نکته در چیدن اجناس یک فروشگاه، قرار دادن اجناس مکمل در کنار هم است.

به عنوان نمونه انواع لبنیات، قهوه،چای ،نان و سایر ملزومات صبحانه را می توان در محیطی نزدیک به هم قرار داد تا مشتری با خرید یکی از آنها نسبت به خرید جنس مکمل آن نیز احساس نیاز نماید.

اهمیت سهولت دسترسی مشتری به کالا

وقتی کالا به سهولت در دسترس مشتریان باشدبر رضایت مشتری و در نتیجه ایجاد مشتریان وفادار و مستمر تاثیرخواهدداشت.

پربودن قفسه ها و نظافت:

هیچ چیزی بیشتر از یک قفسه خالی یا پر از گرد و خاک، دفع کننده مشتری نیست.

محلی که کالا به نمایش گذارده می شود باید حتما پاک و مرتب باشد چون مشتری با دیدن قفسه خالی یا ناپاکیزه احساس می کند به او بی احترامی شده است.

تعویض دائمی کالاها به خصوص کالاهای فصلی بسیار حائز اهمیت است.

رنگ مناسب و دلنشین و توجه به روانشناسی رنگ ها:

استفاده از رنگ های زنده و جذاب در تمام فضاها باعث جلب توجه عابرین پیاده از جلوی درب ورودی می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ی نحوه استفاده از روانشناسی رنگ ها، موجود در سایت ما مراجعه فرمایید.

نور مناسب و قابل کنترل:

روشنایی به طرق مختلف تمامی فضاها را باید در بربگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ی روشنایی یک عنصرحیاتی در فروشگاه ها مراجعه فرمایید.

وجود برچسب قیمت روی کالا:

قیمت ها باید به صورت واضح و خوانا بر روی اتیکت یا جعبه محصول نوشته یا قرار داده شود تا مشتری بتواند قیمت و نام کالا را در کوتاه ترین زمان ممکن مشاهده نماید.

علائم: هدف از به کار بردن علاِئم، جلب توجه بیشتر مشتریان در هنگام حرکت از جلوی قفسه ها و دادن آگاهی به آنها می باشد.

تصویر شاخص 9 نکته مهم در طراحی آناتومی فروشگاه

امکان لمس اجناس:

اعطای حق لمس کردن اجناس به مشتری باعث افزایش فروش می شود زیرا مردم میل دارند پیش از خرید یک کالاآن را مورد لمس و مشاهده و بررسی قرار دهند.

چه بسا افرادی که به دلیل نبود امکان لمس یک کالا از خرید آن منصرف می شوند پس قفسه ها باید ارتفاع استانداردی داشته باشد.

سهولت تردد مشتری:

راهروی اصلی باید به اندازه کافی عریض باشد و فاصله قفسه ها باید با توجه به استانداردها رعایت شوند.

با رعایت این اصول ، تجمع مشتریان موجب اختلال در رفت و آمد نشده و آرامش لازم در فروشگاه فراهم می گردد.

نتیجه ها مبنی بر آن است که طراحی داخلی و نوع چیدمان و تنوع محصولات نقش اساسی و مستقیم بر رضایتمندی مشتری داشته و همچنین این موارد در انتخاب مشتریان و وفاداری آنها به یک فروشگاه نقش بسزایی ایفا می کنند.

لذا جذابیت ظاهری و همچنین رعایت استانداردهای طراحی داخلی موجب افزایش فروش می گردد. از آن رو سرمایه گذاری صاحبان و توجه بیشتر مسئولین به این امور موجب ارتقا رضایتمندی مشتریان و در نتیجه افزایش سوددهی می گردد.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *