تصویر شاخص 9 نکته مهم در طراحی آناتومی فروشگاه

9 نکته مهم در طراحی آناتومی فروشگاه

9 نکته مهم در طراحی آناتومی فروشگاه جهت افزایش فروش

همه ما مي دانيم که انسان بسيار بصري است،هشتاد درصد اطلاعات حسي مغز از چشم ما دريافت مي شود ، به اين معني که اگر مي خواهيد توجه افراد را جلب کنيد ، بايد از نظر بصري موارد جذاب و محرکي را به آنها نشان دهيد.

اين نقطه شروع طراحي سوپرمارکت براي وارد شدن به بازارکار است. براي همه­ ی ما پيش آماده که در حالي فروشگاه را ترک مي­کنيم که سبد خريد ما پر از کالاهايي است که اصلا قصد خريد آنها را نداشته ايم.  اگر شما يک فروشگاه داريد ، مهم اين است که براي به حداکثر رساندن فروش ، کمي وقت بگذاريد و در نحوه ي چينش و طراحي فضاي فروشگاه با دقت فکر کنيد.

مثلا يکي از راه­هاي افزايش فروش در فروشگاه مواد غذايي، اين است که خوراکي­هاي پرتقاضا را در آخر فروشگاه قرار دهيد تا مشتري مجبور شود از بين قفسه­ هاي ديگر عبور کند و با تحريک بصري فرد را ترغيب به خريد بيشتر کنيد.

اين دقيقاً همان چيزي است که امروز درباره آن صحبت خواهيم کرد. اين مقاله 9 بينش طراحي فروشگاه را به شما معرفي مي کند که مي توانيد براي جلب توجه مردم و تبديل آنها به مشتري استفاده کنيد.

1- يک تجربه همه ­جانبه ايجاد کنيد.

طراحي عالي فقط در مورد تجارت بصري جذاب ،نيست. اين مربوط به تجربه اي است که شما با استفاده از اجزاي مختلف فروشگاه خود ايجاد مي کنيد. 

هنگامي که ايده ­هاي هوشمندانه و پايدار طراحي فروشگاه را بررسي مي کنيد ، فکر کردن در مورد تصوير کلان و نماي کلي فروشگاه را به عنوان نکته مهم در نظر بگيريد. احساس کلي که دوست داريد خريداران تجربه کنند چيست؟ مي خواهيد چه احساساتي را در آنها برانگيزيد؟ پاسخ به اين سوالات به شما کمک مي کند تا فضاي کلي فروشگاه را بسازيد که تأثير زيادي بر مشتري شما مي گذارد.

در حالي که تمام فروشگاه از ظاهري کاملا تميز و مدرن برخوردار است ، بايد هر مکان رفع کننده يک نياز خاص باشد و برندهاي مختلف با قيمت­ های مختلف از يک محصول در کنار هم قرار داده شده باشد تا امکان مقايسه کردن و تصميم گيري براي خريد مشتري را سهل الوصول کند. از طرفي بايد قفسه­ های کناري با هم مرتبط باشد مثلا بعد از قرار دادن قفسه خميردندان­ ها ،مسواک­ ها را قرار داد.

سعي کنيد به همين ميزان، انديشه و جزئيات را در طراحي فروشگاه خود بگنجانيد. به آنچه مخفف برند شما است فکر کنيد و روش­هايي پيدا کنيد که برند شما در منطقه­، نامي آشنا شود. 

2- چيدمان خود را براساس جريان ترافيک موجود در کشور خود تنظيم کنيد.

شما مي خواهيد که مردم ابتدا بهترين و فريبنده ترين محصولات  شما را ببينند ، بنابراين هنگام ورود به سوپرمارکت، شما بايد بدانيد کجا مي روند يا به کجا مراجعه مي­کنند. آيا آنها تمايل دارند که به سمت چپ يا راست حرکت کنند؟ چشم هايشان کجا مي رود؟ اين­ها تنها برخي از سوالاتي است که بايد هنگام بازرگاني فروشگاه از خود بپرسيد.

خوشبختانه ، تحقيقات ارائه شده برخي از بينش­ها را در مورد الگوهاي ترافيکي و رفت و آمدي در سوپرمارکت را کشف کرده است. مطالعات نشان داده است که ممکن است جريان ترافيک در فروشگاه تحت تأثير الگوهاي وسايل نقليه در جاده قرار گيرد.  کتاب( درون ذهن خريدار) اثر هرب سورنسن خاطر نشان مي کند:

(( الگوي حرکت در سوپرمارکت در ايالات متحده آمريکا، خلاف جهت عقربه هاي ساعت است ، اما مطالعات در انگلستان ، استراليا و ژاپن نشان مي دهد تمايل بسيار بيشتر خريداران براي حرکت در جهت عقربه­ هاي ساعت وجود دارد ، ممکن است الگوهاي ترافيکي فروشگاه نيز تحت تاثير الگوهاي ترافيک خودرو باشد.))

  در اين مطالعات ، ما اشاره کرديم که در کشورهايي که رانندگي با دست راست دارند ،يعني  جايي که محافل راهنمايي و رانندگي به صورت عقربه هاي ساعت حرکت مي کنند ، خريداران در فروشگاه ها ممکن است راحت تر باشند که از همان جهت حرکت کنند.

اگر اين اطلاعات را بپذيريد و در ذهن داشته باشيد ، اگر در ايالات متحده يا کشوري هستيد که ترافيک دست راست را اعمال مي کند ، ممکن است مشتري را به سمت راست هدايت کنيد. اما اگر در ايران يا انگليس هستيد ، بهتر است فروشگاه خود را طوري تنظيم کنيد که از افرادي که در جهت عقربه­ هاي ساعت حرکت مي کنند ، پشتيباني کنيد.

اگرچه اين تحقيقات ،برخي از ديدگاه­ها را در مورد ترافيک در فروشگاه ارائه مي دهد ، شما نبايد تمام تصميمات تجاري خود را فقط بر اساس مطالعات خارجي قرار دهيد. براي پي بردن به الگوهاي ترافيکي مشتريان خود ، حتما مشاهدات خود را انجام دهيد.

براي تجزيه و تحليل نحوه رفت و آمد مشتري ها در فروشگاه شما ، از ابزارهاي ترافيکي قدم ­ها استفاده کنيد يا به مکان خريدارها و مواردي که هنگام ورود به آن نگاه مي کنند توجه کنيد.

 

9 نکته مهم در طراحی آناتومی فروشگاه

 

 

3- کالاها را در منطقه رفع فشار قرار ندهيد.

از قرار دادن بيش از حد محصولات يا علائم در نزديکي ورودي فروشگاه اجتناب کنيد (با نام مستعار: منطقه رفع فشار). خريداران در اين قسمت از فروشگاه احتمالاً هنوز با شرايط جديد سازگار نيستند ، بنابراين تمايل دارند هرگونه وسيله يا وسايل موجود در اين منطقه را ناديده بگيرند.

همانطور که پاکو آندرهيل ، نويسنده کتاب” چرا خريد مي کنيم ” نوشته است: ((تا زماني که فرد شروع به تعامل با محيط فيزيکي کند ، برخي از چيزهايي که شما آنها را نزديک درب ورودي گذاشته ايد، ناديده گرفته مي شود .))

به گفته وي ، بهتر است فقط تعداد کمي از کالاها در اين قسمت به نمايش درآيد و اطمينان حاصل کنيد که کفپوش و نورپردازي با محيط بيرون تضاد دارند و اگر در فروشگاه سبد خريد داريد ، قرار دادن آنها در انتهاي منطقه رفع فشار را مدنظر قرار دهيد.

4- وقفه يا سرعت گير را اضافه کنيد.

وجود وسايل يا راهروهاي مشابه در فروشگاه شما مي تواند منجر به پرش توجه و نگاه مشتريان از کالاهاي شما شود.

برايان ديچس مي­گويد “به دليل راهروهاي طولاني و بدون وقفه تا 20 درصد از کالاهاي فروشگاه ناديده گرفته مي­شود”. براي حل اين مسئله ، به فروشندگان توصيه مي کند وقفه­ هاي ديداري در وسط راهروهاي طولاني ايجاد کنند. اين وقفه ها مي توانند به صورت علامت يا نمايشگر باشند.

مي توانيد بسياري از فروشگاه ­ها را ببينيد که اين روش را عملي مي کنند. از آنجا که اين نوع فروشگاه ها راهرو هاي زيادي دارند ، غالباً نمايشگرهای بزرگ و جلب توجه کننده اي را در انتهای راهروهاي خود قرار مي دهند و باعث تقويت چيدمان فروشگاه هاي خود مي شوند.

سعي کنيد سرعت گيرها يا عناصري را اضافه کنيد که باعث مي شود خريداران از راهروهاي يکنواخت فاصله بگيرند.  اين کار مشتريان شما را ترغيب مي کند تا سرعت خود را کاهش دهند تا بتوانند کالاهاي بيشتري از محصولات شما را مشاهده کنند.

5- فضا را بيش از حد متراکم نکنيد.  

فضاي باز کافي در فروشگاه خود داشته باشيد تا مردم واقعاً بدون برخورد با کالاها يا خريداران ديگر در آن جا حرکت کنند. انجام اين کار از دو طريق به درد شما مي خورد:

تراکم مشريان از خريد جلوگيري مي کند.

پاکو آندرهيل در کتاب خود” چرا خريد مي کنيم” ، در مورد اثر پديده­اي  صحبت مي کند ، پديده اي که در آن خريداران وقتي يک يا دو بار از پشت لمس مي شدند ، قفسه يا محصولي که به آن نگاه مي کردند را رها مي کردند.

او نوشت:

هنگام بررسي  در زمان هاي شلوغ ، متوجه چيز عجيبي در مورد قفسه کراوات­ها شديم.  خريداران به آن نزديک مي شدند ، مي ايستادند و نگاه مي کردند تا جايي که يک يا دو بار توسط افرادي که به داخل يا خارج از فروشگاه وارد مي شوند ، برخورد کنندپس از چند مورد از اين دست و پا زدن ها ، بيشتر خريداران از راه خود جدا شده و جستجوي کراوات را کنار مي گذاشتند

ما اين موضوع را بارها و بارها تماشا مي کرديم تا اينکه مشخص شد که خريداران – به ويژه زنان ، اگرچه در مورد مردان نيز تا حدودي صادق است دوست ندارند از پشت لمس شوند يا برخورد فيزيکي با شخص ديگري داشته باشند.  مشتريان حتي کالاهاي مورد علاقه خود را رها مي­کنند تا از اين برخوردها اجتناب کنند.

اگر در فروشگاه خود فضاهايي داريد که خريداران را تحت تأثير اين برخوردها يا لمس هاي کوتاه و آني  قرار مي دهد ، ممکن است مشتري و فروش خود را از دست بدهيد. به اطراف نگاهي بيندازيد و نقاط تنگي که باعث ناراحتي مردم مي شود را بازتر کنيد. فروشگاه خود را سبک و غيرفشرده نگه داريد.

با اين کارعلاوه بر اينکه به مردم اجازه مي دهيد حريم شخصي خود را داشته باشند، داشتن يک فروشگاه جادار به مشتريان اين امکان را مي دهد تا کالاهاي شما را بهتر ارزيابي کنند و به آنها اين احساس را مي دهد که اين فروشگاه به طرز متفکرانه سرپرستي شده است.

6- علامت ها را عاقلانه استفاده کنيد.

علائم جاذب و جذاب نه تنها توجه مردم را به خود جلب مي کند ، بلکه مي تواند به قفسه­هاي نمايش محصولات و به طور کلي تجربه خريد ارزش بدهد. 

7- قفسه نمايشگر محصولات خود را مرتباً به روز کنيد.

طراحي و شکل ظاهري تنها عواملي نيستند که به موفقيت سوپرمارکت شما کمک مي کنند. اينکه هر چند وقت يک بار آنها را به روز کنيد نيز مهم­است.  چيدمان قفسه­ ها در سوپرمارکت­ها خيلي سريع تکراري مي شود  و تاثيرگذاري آنها کم و کمتر مي­شود، بنابراين مرتباً آنها را تغيير دهيد و به­روز کنيد. باب فيبس، متخصص خرده فروشي توصيه مي کند ماهانه آنها را تغيير دهيد .

8- فروشگاه را فتوژنيک کنيد.

در عصر حال حاضر اين ديگر يک  راز نيست که مشتريان ،دستگاه هاي تلفن همراه و رسانه هاي اجتماعي خود را دوست دارند. ما در عصري زندگي مي کنيم که ثبت تجربه­هاي شخصي ،عادي است و خريداران اغلب خوشحال مي شوند که تجربيات خود را به اشتراک بگذارند .

براي اين منظور ، سعي کنيد ابتکارات طراحي سوپرماکت شما در تشويق مشتريان شما براي گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه هاي اجتماعي نقش ايفا کند. اولين قدم براي انجام اين کار ساخت نمايشگرهاي فتوژنيک است. شما بايد اطمينان حاصل کنيد که فروشگاه شما از نظر شخصي و عکس بسيار زيبا است. شما مي توانيد اين کار را با گرفتن عکس از مغازه خود و ديدن نحوه نگاه از طريق لنز دوربين انجام دهيد. 

حتي مي توانيد با تشويق فعالانه مردم به عکس گرفتن ، يک قدم جلو برويد.  براي مثال به مناسبت عید نوروز ،فضاسازي خاصي را در  يک قسمت از فروشگاه را انجام دهيد و با تزيينات جذاب، مشتريان را ترغيب به عکس گرفتن در فضاي فروشگاه خود کنيد.

 

9 نکته مهم در طراحی آناتومی فروشگاه

 

 

9- از پيشخوان صندوق خود براي نمايش اقلام خريد غيرضروري استفاده کنيد

آيا مي دانيد 27% از خريداران، يک خريد اضافي را در پيشخوان صندوق انجام مي دهند ؟ علاوه بر اين ، فضاي کنار سيستم POS شما فقط 1٪ از فضاي فروشگاه شما را اشغال مي کند ، اما مي تواند 7٪ از فروش سالانه را به خود اختصاص دهد.

واضح است که اگر از فضاي صندوق خود استفاده نکنيد ، درآمد زيادي کنار مي گذاريد. بنابراين با تنظيم نمايشگرها در پيشخوان خريد خود ، آن را به خريدهاي غيرضروري تشويق کنيد.

طراحي فروشگاه بيش از هر زمان ديگري مهم است!

طراحي سوپرمارکت و فروشگاه­ ها هميشه يکي ازمولفه هاي اساسي هر استراتژي فروشگاهي بوده است ، اما اين روزها اهميت آن بيش از هر زمان ديگري است. داشتن يک استراتژي طراحي قدرتمند به شما کمک مي کند تا به فروش هرچه بيشتر برسيد.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *