https://hamidoost.ir/1مزیت-مهم-تونل-انجمادسریعiqf/ 1مزیت مهم تونل انجمادسریعIQF - گروه صنعتی برادران حامی دوست انجمادسریع یاهمان IQFدراصطلاح انگلیسی مخفف واژهindividuai quick freezingاست.به کمک این تکنولوژی می توان محصولات را به سرعت منجمد کرد. ویرایش Snippet کلمه کلیدی اصلیکلمات کلیدی مورد نظر خود را برای کسب رتبه درج کنید. برای شانس بهتر در رتبه‌بندی، سعی کنید امت1مزیت مهم تونل انجمادسریعIQFیاز 100/100 را کسب کنید. ​

تونل انجماد یا سردخانه؟

از گذشته تا به امروز یکی از دغدغه‌های اصلی بشر چگونگی نگهداری از مواد غذایی در زمان طولانی و بدون فاسد شدن بوده است. تونل‌ انجماد و سردخانه‌ ها چند نمونه از سیستم‌هایی هستند که در نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی استفاده می‌شوند. اگرچه هر دو دستگاه یک عمل را انجام می‌دهند اما جالب است بدانید که تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه در موارد دیگری است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تونل انجماد
تونل انجماد

روش فریز کردن محصول در سردخانه

سردخانه‌ها نوعی دیگر دستگاه‌هایی هستند که برای منجمد کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سردخانه‌ها در دو نوع بالای صفر و زیر صفر طراحی شده‌اند که از نوع بالای صفر آن برای نگهداری کوتاه مدت مواد غذایی و از نوع زیر صفر آن برای نگهداری طولانی مدت مواد استفاده می‌شود. عموما در سردخانه‌های بالای صفر مواد غذایی که نباید یخ زده شوند نگهداری می‌شوند. از جمله این مواد میوه‌ها و سبزیجات هستند، چرا که در صورت انجماد، بافت این مواد دچار شکستگی شده و کیفیت آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

در سردخانه‌های زیر صفر نیز موادی مانند فرآورده‌های گوشتی، ماهی، میگو، مرغ و … نگهداری می‌شود. چرا که مدت زمان نگهداری مواد غذایی در این سردخانه‌ها بالاتر است و می‌توان آن‌ها را تا چند ماه نگهداری کرد.

روش یخ زدن محصول بصورت تونل انجماد

تونل انجماد دستگاهی است که از آن برای منجمد کردن مواد غذایی در زمان کوتاه استفاده می‌شود. این تونل برای دمای منفی ۳۰ تا منفی ۶۰ درجه طراحی شده است و توانایی منجمد کردن مواد غذایی تا منفی ۱۸ درجه سانتیگراد را دارد‌.

از آنجایی که با استفاده از این روش از ایجاد کریستال‌های یخی بزرگ بر روی مواد غذایی جلوگیری می‌شود، بنابراین تمامی مواد با حفظ شکل، رنگ، بو و مزه اصلی منجمد می‌شوند و کیفیت، طعم و طراوت مواد تا حد زیادی حفظ می‌شود.

سردخانه
سردخانه

تفاوت اصلی تونل انجماد با سردخانه

همانطور که می‌دانید تمامی مواد غذایی به دو صورت آرام و سریع منجمد می‌شوند.

از آنجایی که در سردخانه‌ها محصولات به آرامی منجمد می‌شوند شما به راحتی ذرات یخ تشکیل شده در بافت محصولات را خواهید دید، در صورتی که در تونل انجماد مواد به سرعت منجمد می‌شوند و بدین خاطر ذرات یخ تشکیل شده روی مواد غذایی در تونل انجماد کوچکتر هستند.

تفاوت های زیادی در این دو روش فریز کردن محصول وجود دارد که اصلی ترین تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه، زمان انجماد سریع تر محصول در روش تونل انجماد است. روش IQF بعلت سرعت فرآیند کیفیت محصول حفظ میشود و نوع یخ زدگی و رطوبت بصورت کامل حفظ میشود و رنگ آن کدر نمیشود در نتیجه مواد غذایی قرار داده شده در تونل انجماد با کیفیت مطلوب‌تری منجمد می‌شوند.

 

تونل انجماد
تونل انجماد
سردخانه
سردخانه

از دیگر تفاوت‌های ساختاری تونل انجماد و سردخانه عبارت است از:

  • نحوه نصب اپراتور در تونل انجماد به صورت عمودی می‌باشد تا باد سرد به صورت مستقیم بر روی مواد غذایی اثر کند. همچنین در این تونل هوای سرد به صورت چرخشی در حال جریان می‌باشد.
  • در سردخانه‌ها منجمد شدن مواد غذایی زمان زیادی می‌برد، درصورتی که در تونل انجماد عملیات منجمد کردن مواد غذایی در کمتر از دو ساعت انجام می‌شود.
  • در تونل‌های انجماد به منظور انجماد سریع از اواپراتورهای با توان برودتی بالا، فاصله فین‌های زیاد، فن‌های دمنده با حجم هوادهی و فشار استاتیک بالا استفاده می‌شود.
  • توان برودتی کمپرسور در تونل انجماد بسیار بالاتر از سردخانه‌ها است.
  • درب‌های دستگاه تونل انجماد اصولا از pvc و یا پلی استر و آلیاژهای آلومینیوم ساخته می‌شود. چرا که عایق‌بندی و جلوگیری از هدر رفت سرما در تونل انجماد بسیار اهمیت دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام موجودی و قیمت ها، می توانید با گروه سرماول در تماس باشید. همچنین مشاوران مجموعه برادران حامی دوست می توانند شما را در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات یاری برسانند.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *