ساخت سردخانه بستنی

اصول ساخت سردخانه بستنی چیست؟

بستنی یکی از محبوب ترین انواع خوراکی ها به خصوص در فصول گرم سال می باشد. در نتیجه برای نگهداری این محصول خوشمزه با همان شکل ظاهری و همان طعم و مزه و کیفیت نیازمند به تجهیزاتی می باشد که قادر به تولید بستنی در دمای مورد استفاده باشد.

سردخانه بستنی از نوع سردخانه صنعتی و زیر صفر بوده و اگر در ظرفیت بالایی باشد، معمولا از نوع آمونیاکی است ( سردخانه کارخانه بستنی میهن ) و اگر ظرفیت پایینی داشته باشد از نوع فریونی ساخته می شود.

طی ساخت سردخانه بستنی،طراحی سردخانه بستنی از لحاظ دستگاه ها و قطعات مکانیکی کاملا شبیه به دیگر سردخانه های صنعتی است اما ممکن است طراحی اتاقک های داخلی سردخانه بستنی کمی با دیگر سردخانه ها، متفاوت تر باشد.

ساخت سردخانه بستنی
ساخت سردخانه بستنی

 

برای نگهداری و حفظ کیفیت بستنی به تجهیزاتی نیازمندیم که قادر به تولید دمای -15  تا -36 درجه سانتی‌ گراد را داشته باشند.

این دما با توجه به نوع بستنی تولید شده و تجهیزات نگهداری آن متفاوت خواهد بود و همچنین به علت داشتن چربی و خامه و در برخی موارد نمک در ساختارش نیاز به دمایی پایین دارد تا بتواند شکل خود را حفظ نموده و حالت نرم شده را به خود نگیرد معمولا برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می شود .
سیستم های دو مرحله ای در دماهای پایین (سردخانه های زیر صفر ، تونل های انجماد و چیلرهای زیر صفری) استفاده می گردد.

در سیستم های آمونیاکی برای رسیدن به دمای ۴۰- درجه سانتیگراد (دمای سپراتور برای تونل های انجماد می باشد) ، توسط سیستم دو مرحله ای تا مقدار ۱۴٪ در مصرف انرژی نسبت به سیستم های تک مرحله ای صرفه جویی می شود.

لازم به ذکر است که در گذشته برای نگهداری بستنی از دمای نزدیک به صفر استفاده می شد.

 

ساخت سردخانه بستنی
ساخت سردخانه بستنی

 

انواع سردخانه بستنی

  • سردخانه ثابت

در کارخانه ها وکارگاه ها برای تولید و ساخت بستنی از سردخانه بستنی ثابت استفاده می کنند. همچنین برای حفظ و نگهداری بستنی تولید شده در کارخانه به سردخانه بستنی با متراژ بالا نیاز است که به آن سردخانه ثابت بستنی گویند. زمانی که بستنی تولید میشود دراین تاسیسات سرمایشی نگهداری شده و پس از مدت کوتاهی به فروشگاه ها ارسال میشوند .

  •  سردخانه متحرک

سردخانه متحرک همان طور که از نام آن پیداست قابل جابجایی و حمل و نقل میباشد و همچنین یکی از انواع سردخانه بستنی به حساب میاید که کاربرد زیادی در نگهداری بستنی دارد.

این سردخانه بستنی شامل:  وانت، نیسان، کامیونت، تریلی هستند که تجهیزات به راحتی بر روی سرخانه صنعتی نصب می شودکه وظیفه ی اصلی این تجهیزات تعبیه شده در سردخانه ماشین پخش بستنی ازکارخانه ها تا محل فروشگاه ها می باشد.

ویژگی حفط و نکهداری بستنی در همان شکل وکیفیت تولید شده می باشد. این امر موجب رضایت فروشنده وهمچنین خریدار است.

و برای انتقال آن به فروشگاه ها و سوپر مارکت ها به سردخانه متحرک بستنی یا سردخانه ماشین است که این نوع از سردخانه قابل نصب بر روی انواع خودرو های وانت ، نیسان ، کامیونت ، تریلر می باشد.

 

ساخت سردخانه بستنی
ساخت سردخانه بستنی

قیمت سردخانه بستنی

مواردی چون ابعاد سردخانه ، دمای مورد نظر ( زیر صفر یا بالای صفر) ،نوع و برند تجهیزات از قبیل کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور ، ساندویچ پانل و درب های سردخانه ، تابلو برق ، شیرآلات ،کنترل کننده ها ، کیفیت اجرای ساخت سردخانه و سایر لوازم مصرفی تاثیر مستقیم بر قیمت سردخانه دارند.

تعمیر سردخانه بستنی

بستنی محصولی فاسد شدنی و حساس به دما است به طوری که اگر سردخانه بستنی دچار اختلال و یا خرابی شود، در مدت زمان بسیار کمی، محصولات داخل سردخانه شروع به ذوب شدن می کند.

با ذوب شدن بستنی و انجماد مجدد آن طمع و کیفیت بستنی به شدت افت می کند. بنابراین در اینجا اهمیت تعمیر فوری و به موقع سردخانه بستنی مشخص می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام موجودی و قیمت ها، می توانید با مجموعه برادران حامی دوست در تماس باشید. مشاوران ما می توانند شما را در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات یاری برسانند.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *