کندانسور آب خنک

کندانسور آب خنک و عملکرد آن

همانطور که می دانید کندانسور یکی از اجزای اصلی در سیستم تبرید به حساب می آید. کندانسورها در ۳ نوع هوا خنک، آب خنک و تبخیری طراحی و تولید می شوند.

استفاده از کندانسور مناسب در محل مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است ابتدا به معرفی کندانسور آب خنک بپردازیم و سپس موارد مصرفی آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کندانسور آب خنک چیست؟

در فرآیندهای تبرید مانند سیکل تبرید سردخانه ها، تهویه مطبوع و… برای اینکه انتقال حرارت صورت گیرد، حرارت به وسیله مبرد در سیستم جذب و دفع می شود. برای اینکه مبردی که حرارت را دریافت کرده، خنک شود، نیاز به تجهیزی به نام کندانسور خواهیم داشت.

به عبارت دیگر حرارت اضافه مبرد توسط کندانسور دفع می شود تا مبرد مجدداً به وسیله یک سیال خنک شده و در سیستم به گردش درآید. به این ترتیب سیکل تبرید به صورت دائمی کار می کند. در کندانسور آب خنک یا کندانسور آبی سیال خنک کننده آب است. در این کندانسورها آب با دمای پایین در مجاورت مبرد قرار می گیرد و آن را خنک می کند.

انواع کندانسور آب خنک

کندانسورها با توجه به موقعیت نصب و نیاز سیستم، طراحی های متفاوتی دارند. انواع کندانسور آب خنک عبارتند از؛

  1. کندانسور شل اند تیوب یا پوسته و لوله‌ای: ظاهر این کندانسورها به این گونه است که تعداد زیادی لوله‌ی مارپیچ مسی بدون درز در داخل یک پوسته‌ی بزرگ قرار می گیرند. زمانی که از یک سو گاز داغ وارد این لوله های مارپیچ می شود، آب سرد موجود در پوسته‌ی بزرگ، گاز را خنک می نماید و تبدیل به مایع می شود. این تجهیز علاوه بر طول عمر بالا، قیمت مناسبی نیز دارد.
  2. کندانسور آب خنک دو لوله‌ای: این تجهیزات به صورت دو لوله تو در تو با قطرهای متفاوت طراحی و ساخته می شوند. لوله داخلی محل عبور سیال خنک کننده و لوله خارجی محل عبور سیال با دمای بالا است.کندانسور آب خنک
  3. پلیت کولر یا کندانسور آب خنک صفحه‌ای: کندانسور صفحه‌ای همانطور که از نامش پیداست، از تعداد زیادی صفحه در مجاورت یکدیگر تشکیل شده است. آب با دمای پایین تر از بین این صفحات جریان می یابد و مبرد سوپرهیت موجود در صفحه ها را خنک می کند. توان انتقال حرارت این تجهیزات در ابعاد کوچک، بسیار بالاست.کندانسور آب خنک
مزایا و معایب استفاده از کندانسور آب خنک

اگرچه نصب و راه اندازی این تجهیزات هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد، اما امروزه با توجه به کمبود آب، توجیه زیست محیطی ندارد. بعلاوه نصب کندانسور آبی مشکلات دیگری نظیر رسوب گرفتگی و خوردگی تجهیزات را در پی دارد. همچنین با توجه به میزان سختی بالای آب، نیاز به نصب سختی شکن خواهید داشت.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مجموعه برادران حامی دوست در تماس باشید. ما بهترین ها را برای شما طراحی می کنیم. کافیست ما را از نیازتان باخبر کنید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *