نگاهی عمیق به هر یک از اجزای چرخه تبرید صنعتی

نگاهی عمیق به هر یک از اجزای چرخه تبرید صنعتی:

چرخه تبرید گرما را از یک مکان سردتر به مکان گرمتر منتقل می کند. این فرآیند ، با پمپاژ مبرد در یک سیستم بسته انجام می شود تا از انتشار مبرد در اتمسفر جلوگیری کند. این چرخه از چندین مولفه زیرتشکیل شده است که روند کار را تشکیل می­دهند:

  1. کمپرسور که باعث افزایش فشار مبرد می­شود
  2. کندانسور، که در آن مبرد از فاز بخار به مایع تبدیل می­شود و گرما آزاد می­کند.

3.دستگاه اندازه گیری که جریان را تنظیم کرده و فشار مبرد را کاهش می دهد.

4.اواپراتور که مبرد را منبسط می­کند و مبرد دوباره به فاز بخار خود، تبدیل می­شود.

سپس مبرد خارج شده از اواپراتور به کمپرسور برمی­گردد و این سیکل مجددا تکرار می­شود. مبردها مایعاتی هستند که برای انتقال گرما در سیستم های برودتی تراکم بخار استفاده می شوندو  با تغییر دما و فشار ، اشکال مختلفی به خود می گیرند .

مبرد معمولا بدون اینکه نیازی به تعویض یا شارژ مجدد باشد ، به کار خود ادامه می­دهد مگر اینکه مشکلی رخ دهد ، مانند نشتی در سیستم بسته.

کمپرسور

نگاهی عمیق به هر یک از اجزای چرخه تبرید صنعتی

زمانی که مبرد وارد یک کمپرسور می شود ، کمپرسور باعث افزایش فشار مبرد و افزایش درجه حرارت بخار می شود.

درجه حرارت بخار باید بالاتر از مایع چگالش شونده استفاده شده در کندانسور باشد تا موثر واقع شود. کمپرسورهای مورد استفاده در کاربردهای برودتی صنعتی ممکن است از نوع پیچ ، پیستون ، گریز از مرکز یا روتاری یا فنری باشد.. دو نوع متداول در کاربردهای برودتی ، کمپرسورهای سانتریفیوژ و پیچ هستند. کمپرسورهای گریز از مرکز معمولاً در کاربردهای بزرگ شیمیایی و فرآوری استفاده می شوند.

کندانسور

نگاهی عمیق به هر یک از اجزای چرخه تبرید صنعتی

مبرد گرم شده و گازی خروجی از کمپرسور وارد کندانسور می­شود. کندانسور در یک محیط خنک تر از مبرد قرار می گیرد تا به مبرد اجازه دهد که گرما را آزاد کند.

گرمای آزاد شده منجر به متراکم شدن مبرد و تغییر به فاز مایع می­شود. کندانسور ، از یک سری لوله تشکیل شده است و اغلب با یک فن همراه است . در خنک کننده­های صنعتی سه نوع کندانسور وجود دارد.

یک کندانسور خنک کننده آب به طور کلی از دو مجموعه لوله در تماس مستقیم با یکدیگر تشکیل شده است که یکی شامل مبرد و دیگری آب خنک کننده است.

با انتقال گرما به آب سردتر ، ماده مبرد بر روی دیواره های لوله متراکم می شود. یک کندانسور تبخیری تقریباً مانند برج خنک کننده کار می کند ، جایی که آب با کوئل حامل مبرد در تماس است و بنابراین گرما رد و بدل می شود.

مقدار کمی از آب پاشیده شده بر روی کوئل در اثر گرمای موجود در مبرد تبخیر می شود و به خنک شدن آب باقیمانده در محفظه کمک می کند. در کاربردهای تبرید صنعتی بیشتر از کندانسورهای خنک کننده با آب  استفاده می­شود.

دستگاه اندازه گیری

مبرد هنگام خروج از کندانسور ،  از میان یک دستگاه اندازه گیری ، معمولاً یک دریچه انبساط ، می­گذرد که دو عملکرد اساسی را در چرخه تبرید انجام می دهد.

اول ، سرعت جریان مبرد را به اواپراتور کاهش می دهد تا  اواپراتور بتواند مبرد مایع را “جوشانده” و آن را به بخار تبدیل کند.

دوم ، دریچه افت فشار را برای مبرد فراهم می کند.  این دریچه ها می­تواند سنجش کننده دما باشند یعنی  با افزایش دما باز شوند و یا  با کاهش دما بسته شوند .

در برخی موارد یک دریچه دهانه ثابت ، شیر جریان متغیر ، لوله مویرگی یا دستگاه دیگری که جریان مبرد را کنترل می کند ممکن است به عنوان یک دستگاه اندازه گیری استفاده شود .

اواپراتور

در نهایت مبرد مایع وارد اواپراتور یا همان کوئل می­شود و خنک کنندگی را انجام می دهد و درواقع وسیله‌ای است که باعث انتقال حرارت بین دو سیال می‌شود، بدون آنکه آن دو با هم ترکیب شوند یا تماس فیزیکی داشته باشند . اواپراتورها  براساس ساختار و هدف از کاربرد به سه دسته، اواپراتور پوسته و لوله(اواپراتور آبی یا مرطوب) ،

صفحه­ای (پلیت) و اواپراتور فن­دار تقسیم می­شود. نوع اواپراتور انتخاب شده به پروژه شما بستگی دارد .

برای جزئیات بیشتر در مورد استفاده از هر نوع اواپراتور می توانید با ما در تماس باشید.

 

انتخاب قطعات مناسب می تواند عوامل مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله:
  • بهره وری
  • سرعت
  • سر و صدا
  • افزایش طول عمرمفید سیستم
  • هزینه­ی تمام شده

کاربردهای برودت صنعتی برای تأمین صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله تولید برق ، صنایع دریایی ، مواد غذایی و آشامیدنی ، نفت و گاز پتروشیمی ، پردازش داده ها و خنک سازی منطقه ای . این سیستم ها برای دستیابی به انتظارات لازمه ،  نیاز به تجزیه و تحلیل ، طراحی و اجرای دقیق دارند.

، یک ارائه دهنده باتجربه سیستم های برودتی صنعتی ، می تواند شما را از مراحله آغاز تا تکمیل پروژه راهنمایی کند. ما می توانیم سیستمی را طراحی کنیم که پاسخگوی نیازهای شما عزیزان باشد  با ضریب عملکرد بالا و سازگار با محیط زیست.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *