سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی فریونی

سیستم  برودتی فریونی، یک سیستم برودتی است که در آن از فریون به عنوان مبرد استفاده می شود و سیکل طی شده در آن تفاوت چندانی با سیکل سردخانه صنعتی آمونیاکی ندارد.

فریون در واقع نام تجاری کلروفلوئوروکربن یا همان CFC است. هنگام مقایسه مبرد سیستم های برودتی ، تفاوت در COP  مهمترین نکته است.

COP در واقع نسبت بین مقدار انرژی مصرفی یک سیستم در مقایسه با خروجی آن سیستم است. هرچه COP بالاتر باشد، سیستم از کارایی بالاتری برخوردار است . گاز فریون ظرفیت گرمایی بالایی دارد . مبرد فریون معمولا در سیستم سردخانه های کوچک کاربرد بهینه تری دارد.

استشمام این گاز سمی نیست و قابلیت اشتعال هم ندارد. این گاز بدون بو بوده و به همین دلیل تشخیص نشتی در لوله ها را مشکل می کند و این امر می تواند منجر به تخلیه کامل گاز فریون از سیستم شود.

این امر هزینه های زیادی را به کارفرما تحمیل می کند. این گاز همچنین تاثیرات مخربی روی محیط زیست دارد و موجب تخریب لایه ی اوزون می شود .

اجزای مورد نیاز برای این سیستم شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور و شیرآلات و کنترل آلات می شود.

در چرخه تبرید، فریون در کمپرسور فشرده می شود و سپس به وسیله کندانسور، فریون به فاز مایع تبدیل می شود. مایع فریون اشباع سپس از میان شیر انبساط عبور می کند و وارد اواپراتور می شود و پس از ورود به اواپراتور، فریون شروع به جوشیدن می کند.

فریون مایع در دمای 8/29- درجه سانتی گراد می جوشد و بدیهی است که باعث خنک شدن محیط اطراف خود می شود.

در انتها  گاز سوپرهیت شده از خط ساکشن به سمت کمپرسورحرکت می کند و در آنجا بخار فریون دوباره توسط کمپرسور جهت از دست دادن گرمای نهان متراکم می شود و تا رسیدن به دمای مطلوب ، این پروسه در سیکل مجددا تکرار می شود.

سردخانه صنعتی آمونیاکی

سیستم های برودتی آمونیاک ، همانطور که از نام آن پیداست ، یک سیستم برودتی است که در آن از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می کند.

آمونیاک ماده شیمیایی است که برای جذب گرما از یک ناحیه ، وانتقال آن به ناحیه دیگر استفاده می شود.  نقطه جوش آمونیاک غلیظ بسیار پایین تر از دمای معمولی اتاق است ، که این ویژگی ،آمونیاک را به گزینه ای عالی برای تبرید تبدیل کرده است.

آمونیاک ، به ویژه در تاسیسات بزرگ صنعتی و نگهداری مواد غذایی بسیار پرکاربرد است . یک سیستم تبرید آمونیاک ، مانند همه سیستم های تبرید فشرده سازی بخار ، از تعدادی از اجزا تشکیل شده است که با هم در ارتباط هستند.

همانند تمام سیستم های برودتی ، تعدادی از اجزا وجود دارند که برای کارکرد صحیح سیستم مورد نیاز هستند.

در صورت خرابی هر یک از آنها ، سیستم تبرید تقریباً بلافاصله متوقف می شود. اجزای مورد نیاز شامل کمپرسور ، کندانسور ، رسیور، سپراتور، دستگاه انبساط و اواپراتور و شیرآلات و کنترل آلات می شود.

در چرخه تبرید ، گاز آمونیاک با استفاده از کمپرسور فشرده می شود.  با رسیدن به این نقطه ، آمونیاک به داخل کویل کندانسور که در پشت واحد برودتی قرار دارند می رود و در لوله های کوئل، گرما پخش می شود و همین امر باعث می شود تا آمونیاک به فاز مایع تبدیل شود.

مایع آمونیاک اشباع در رسیور جمع شده و سپس از میان دریچه انبساط عبور می کند و وارد سپراتور می شود و از آنجا از طریق پمپ ها به سمت اواپراتور ارسال می شود و دوباره پس از گذشت از دریچه انبساط وارد اواپراتور می شود و پس از ورود به اواپراتور، آمونیاک به سرعت شروع به جوشیدن می کند.

توجه به این نکته مهم است که آمونیاک مایع در دمای 15- درجه سانتی گراد می جوشد و بدیهی است که باعث خنک شدن هوای اطراف خود می شود .

در انتها آمونیاک دو فازی به سمت سپراتور حرکت می کند و در آنجا بخار آمونیاک از مایع جدا می شود.

بخار از طریق خط ساکشن به طرف کمپرسور مکش می شودو تا رسیدن به دمای مطلوب ، این پروسه در سیکل مجددا تکرار می شود.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *