بهینه سازی مصرف انرژی سردخانه

دیفراست و نوفراست در سیستم های سرمایشی

امروزه فریزرهای نوفراست یا frost free پا به عرصه ی صنایع برودتی گذاشته و جای فریزرهای دیفراست را گرفته اند. از آنجایی که عملیات یخ زدایی یا دیفراست برای تمامی سیستم های برودتی مانند فریزرهای خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین برای سردخانه ها امری حیاتی است، انتخاب نوع فریزر از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله ابتدا به توضیح فریزرهای دیفراست و نوفراست می پردازیم و سپس تفاوت آن ها را بررسی می کنیم.

دیفراست

در فریزرهایی که سیستم دیفراست دارند، عملیات یخ زدایی و تمیزکاری فریزر به صورت دستی یا خودکار انجام می شود. یعنی در دیواره های داخلی این فریزرها ذرات یخ جمع می شوند و باید آن را به صورت دوره ای از فریزر خارج نمود.

نوفراست

در سمت دیگر فریزرهای نوفراست قرار دارند. فریزر نوفراست به فریزرهایی گفته می شود که دارای سیستم خنک کننده دینامیکی هستند. از این رو بر روی دیواره ی داخلی فریزرهای نوفراست هیچگونه ذرات یخی ایجاد و جمع نمی شود.

تفاوت دیفراست با نوفراست

همه ی ما می دانیم که هوای محیط اطراف ما حاوی ذرات بخار آب و رطوبت است. هر بار که که درب فریزر باز و بسته می شود، مقداری از این رطوبت وارد فضای فریزر می شود. این رطوبت به دیواره های داخلی یخچال یا فریزر می چسبد. سپس این ذرات رطوبت در دمای فریزر منجمد می شوند. با هر بار تبدیل ذرات رطوبت به یخ، ذرات منجمد شده روی هم انباشته شده و به قطعه یخ بزرگی تبدیل می شوند. بنابراین اصلی ترین تفاوت دیفراست یا نوفراست در همین مورد است.

تجمع یخ در فریزر دیفراست و نوفراست معایب زیادی برای عملکرد فریزر به همراه دارد. در وهله ی اول فضای زیادی از فریزر کم شده و گردش هوا در داخل فریزر مختل می شود. مصرف انرژی فریزر بیشتر شده و کمپرسور به دلیل کارکرد ممتد تحت فشار قرار می گیرد. یکی دیگر از نتایجی که این اتفاق به همراه دارد کاهش طول عمر سیستم برودتی است. از این جهت عملیات یخ زدایی یا دیفراست از اهمیت زیادی برخوردار است.

فریزرهای نوفراست به کمک یک فن اتوماتیک کار میکنند. بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت لازم برای عملیات یخ زدایی از این فریزرها استفاده کنید. فریزرهای نوفراست قیمت بالایی داشته و اندکی پر صداتر از فریزرهای دیفراست عمل می کند. با این حال عملکرد بسیار خوب و مطلوبی دارند.

در نهایت انتخاب فریزر دیفراست و نوفراست برعهده خریداران محترم بوده و باید بر اساس نیاز آن ها صورت گیرد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با گروه صنعتی برادران حامی دوست تماس حاصل نمایید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *