عملکرد کمپرسور
کمپرسورها دستگاه هایی هستند که به منظور افزایش فشار تجهیزات و تراکم آنها به کار گرفته می شوند.فرآیند تراکم گازها نیازمند صرف توان و کار است.
بنابراین کمپرسورها جزماشین های مصرف کننده کار هستند.در صنعت تبرید کمپرسور و بحث های پیرامون آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این دستگاه در سامانه تبرید تراکمی از مهمترین و رایج ترین تجهیزات تبرید است،به عنوان قلب سامانه محسوب شده و جایگاه برجسته تری نسبت به دیگر اجزای این سامانه دارد.
در سامانه تبرید تراکمی ،کمپرسور بخار کم فشار(فشار اواپراتور)، مبرد را تا فشار کندانسور متراکم می کند و وظیفه به جریان انداختن مبرد در سامانه را برعهده دارد.
در واقع ظرفیت این دستگاه میزان ظرفیت سامانه تبرید را مشخص می کند.در سامانه های تبرید به طور عمده سه نوع کمپرسور استفاده می شود که از گروه کمپرسورهای جابه جایی مثبت هستند و عبارتند از:
1-کمپرسور رفت و برگشتی
2-کمپرسور گریز از مرکز
3-کمپرسور پیچی
کمپرسور رفت و برگشتی که سیلندرو پیستونی نیز نامیده می شود برای مواردی مناسب است که دبی جرمی یا حجمی جریان مبرد کم بوده(حجم جابه جایی کم) و نسبت فشار بین کندانسور و اواپراتور زیاد باشد.
کمپرسور گریز از مرکز برعکس کمپرسور رفت و برگشتی است.این کمپرسور برای دبی های جرمی بالا(حجم جابه جایی زیاد مبرد)و نسبت فشارهای کم، عملکرد مناسب تری دارد.کمپرسور پیچی نیز برای دبی های جرمی و نسبت فشار متوسط استفاده می شود.
با توجه به کاربرد فراوان کمپرسورهای رفت و برگشتی در صنعت تبرید و به ویژه به کارگیری آن در سامانه تبرید به بررسی این کمپرسورها هم می پردازیم.کمپرسورهای رفت و برگشتی از نظر ظاهری و برخی اجزای مکانیکی شباهت زیادی به موتورهای احتراق داخلی دارند.
در این نوع کمپرسورها با محبوس کردن و فشردن حجم مشخصی از مبرد بین پیستون و دیواره سیلندر،مبرد فشرده می شود.در مرحله مکش، مبرد از طریق سوپاپ مکش به داخل سیلندر مکیده می شود.
در مرحله بعد با تغییر جهت حرکت پیستون به سمت بالا،فرآیند تراکم به وسیله پیستون انجام شده و سپس مبرد متراکم شده از طریق سوپاپ تخلیه از سیلندر خارج و به سمت کندانسور می رود.
در پایان با حرکت پیستون به سمت پایین درحالی که هردو سوپاپ بسته هستند،مبرد فشرده باقی مانده در انتهای سیلندر منبسط شده و در ادامه با بازشدن سوپاپ مکش،گازجدید وارد سیلندر شده وچرخه تکرار می شود.
بنابراین چرخه کمپرسور در یک دور میل لنگ(کورس پیستون) تکمیل می شود.
این کمپرسورها می توانند یک یا چند سیلندر داشته باشند که با آرایش های VوW شکل و شعاعی یا خطی ساخته می شوند.
در سامانه های تبرید از اندازه یک کیلووات تا حدود1500کیلووات ظرفیت تبرید ساخته می شوند.
همچنین مناسب ترین نوع کمپرسور برای سامانه های تبرید با مبردR-12وR-22
وR-502 و آمونیاک و R-134aهستند.
انواع کمپرسور رفت و برگشتی از نظر موقعیت کمپرسور و موتور کمپرسور رفت و برگشتی از نظر موقعیت کمپرسور و موتور به سه گروه کمپرسورهای باز،بسته و نیمه بسته دسته بندی می شوند:
کمپرسورهای باز
در این نوع کمپرسورها میل لنگ از محفظه کمپرسور بیرون آمده و موتور در خارج از محفظه کمپرسور به آن کوپله می شود(ارتباط موتور و کمپرسور می تواند به وسیله تسمه می باشد).
در کمپرسورهای باز امکان نشت گازمبرد ازکاسه نمد میلنگ زیاد می باشد،که این مسئله از اشکالات این نوع کمپرسور است.از فواید این نوع کمپرسور می توان به انعطاف پذیری آن نسبت به تغییردور کمپرسور و در نتیجه امکان دست یابی به ظرفیت های مختلف و تغییربار اشاره کرد.
همچنین با توجه به این که موتور از کمپرسور به طورکامل جدا است،تعمیر موتور بدون دخالت در کمپرسور به راحتی انجام می پذیرد.بنابراین اگر موتور به هردلیلی بسوزد،تاثیری بر سامانه تبرید نداشته و می توان آن را تعویض کرد.
کمپرسورهای بسته
در این نوع کمپرسورها محور کمپرسور و موتور مشترک بوده و برعکس کمپرسورهای باز،کمپرسور وموتور هردو داخل یک محفظه فولادی جوشکاری شده قرار دارند.
به این ترتیب نسبت به کمپرسورهای باز،مشکل نشت گازمبرد به حداقل رسیده است و برای خنک کاری ازمبرد مایع سرد خروجی از اواپراتوراستفاده می شود.
در این نوع سامانه تنها اتصالات کمپرسور،(لوله های ورودی و خروجی مبرد) و ترمینال الکتریکی مربوطه در دسترس می باشد.
کمپرسورهای بسته تنها برای واحدهای کوچک یخچال های تجاری کوچک و کولرهای گازی کاربرد دارد.در این نوع کمپرسور ممکن است رطوبت باعث آسیب رساندن به موتور شود،بنابراین عملیات رطوبت زدایی پیش و پس از پرکردن سامانه از مبرد ضروری است.
همچنین اگر موتور کمپرسورهای بسته بسوزد،اسیدهای بسیار خورنده هیدرولیک و هیدروفلوئوریک ناشی از تجزیه مبردهای فلوئورکربن همچون R-404،R-22 وR-134 که خاصیت زنگ زدگی قوی دارند،موجب خرابی کمپرسور می شوند.
بر همین اساس سوختن موتور باید سامانه به طورکامل از تمام این آلودگی ها پاک و تمییز شود.
کمپرسورهای نیمه بسته
این نوع کمپرسورها مشابه کمپرسورهای بسته هستند،با این تفاوت که در آن ها سرسیلندر قابل بازشدن است.این امر باعث تسهیل در تعمیر و نگه داری پیستون ها و سوپاپ ها شده اشت.
در کمپرسورهای بسته برای تعمیر موتور یا کمپرسور،پوسته باید بریده شود و پس از تعمیر دوباره جوش داده شود.در حالتی که در مدل نیمه بسته این کار با بازکردن پیچ های سرسیلندر به آسانی انجام می شود.
البته در مورد کمپرسورهای بزرگ استفاده از سامانه نیمه بسته به جای بسته مقرون به صرفه است.
اولین دیدگاه را شما قرار بدهید