طرز کار سردخانه آمونیاکی

آشنایی با طرز کار سردخانه آمونیاکی

در صنایع غذایی برای نگهداری محصولات و تولیدات، استفاده از سردخانه ها انتخابی مناسب است. با استفاده از سردخانه ها می توانید یکی از رایج ترین سردخانه های صنعتی، نوع آمونیاکی است. برای آشنایی با طرز کار سردخانه آمونیاکی با ما همراه باشید.

چه زمانی استفاده از سردخانه آمونیاکی انتخابی مناسب است؟

آمونیاک یکی از مبردهای پر مصرف است که قدمتی طولانی دارد. می توانید در سیکل ها و سیستم های تبرید از آمونیاک به عنوان مبرد یا سرمازا استفاده کنید. البته نه در تمامی سیکل ها. بعضی از این سیکل های تبرید با مبردهای فریونی عملکرد بهتری خواهند داشت. همانطور که می دانید گاز آمونیاک نسبتاً ارزان است، به وفور یافت می شود و در سردخانه های بزرگ صنعتی با ظرفیت بالا کاربرد دارد.

احداث سردخانه آمونیاکی برای تناژ زیر 2000 تن توجیه اقتصادی ندارد. اما از تناژ 2000 تن به بالا با توجه به مصرف انرژی زیاد در سردخانه می توان از این سردخانه ها استفاده نمود. یکی از نکاتی که باید هنگام انتخاب مبرد در نظر داشته باشید، ضریب انتقال حرارت آن است. آمونیاک به علت داشتن ضریب انتقال حرارت بالا، ضریب عملکرد مناسبی نیز دارد. این امر اتلاف انرژی در سیستم را به حداقل می رساند. توانایی جذب حرارت یک لیتر آمونیاک در مقایسه با یک لیتر فریون 22 حدود 2.2 برابر بیشتر است.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که سردخانه های بزرگ صنعتی را به صورت آمونیاکی می سازند.

لوله کشی ها و پایپینگ در سیکل های آمونیاکی به علت خورندگی بالای این گاز باید از جنس فولادی انتخاب شوند. یکی از مزایای گاز آمونیاک بدبو بودن آن است. چرا که نشت گاز در سیستم آمونیاکی به سرعت مشخص می شود و می توان به کمک نیروهای فنی آن را رفع و رجوع کرد. سایر تجهیزات و دستگاه های سردخانه های آمونیاکی مشابه سایر انواع سردخانه ها است.

جزئیات طرز کار سردخانه آمونیاکی

در سیکل های تبرید چند مرحله مشخص وجود دارد که مبرد با گذراندن آن مراحل، برودت لازم در سیستم را تولید می نماید. اولین مرحله آن است که گاز آمونیاک در سیستم فشرده شود. این کار به وسیله کمپرسور انجام می شود.

در مرحله بعدی آمونیاک فشرده شده که دما و فشار بالایی دارد، وارد کندانسور می شود. در کندانسور دمای آمونیاک کاهش می یابد و سپس مبرد وارد شیر انبساط می شود. در این مرحله آمونیاک دچار افت ناگهانی فشار می شود. به همین دلیل دمای آن نیز به کاهش شدیدی می یابد.

در مرحله بعدی آمونیاک وارد اواپراتور می شود. آب گرم در اطراف کویل حرارتی اواپراتور جریان می یابد و در تماس با مبرد خنک می شود. از این آب خنک برای تولید همان برودت لازم استفاده می شود. درآخرین مرحله آمونیاک موجود در اواپراتور مجددا به حالت گازی درآمده و آماد‌ه‌ی ورود به کمپرسور می شود. طرز کار سردخانه آمونیاکی به این ترتیب است.

جمع بندی

بخش اصلی هزینه های مربوط به تاسیس سردخانه شامل هزینه احداث سوله‌ی آن است. ابتدا باید ظرفیت و ابعاد سردخانه و نوع محصولی ذخیره ای خود را مشخص کنید. بر این اساس می توانید ظرفیت سرمایشی سردخانه، تناژ ورودی و خروجی محصول و دستگاه های مورد نیاز مشتری را مشخص نمایید. نوع مبرد سردخانه نیز بر همین اساس مشخص می شود.

برای انتخاب بهتر و رسیدن به اهدافتان باید با شرکتی مجرب در این زمینه مشورت نمایید. با انتخاب مجموعه ما می توانید علاوه بر دریافت مشاوره رایگان، هزینه های عملیاتی و اولیه خود را تا حد خوبی کاهش دهید. همچنین می توانید از شرایط ویژه خدمات پس از فروش در مجموعه برادران حامی دوست نیز بهره مند شوید. با ما در تماس باشید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *