احداث سردخانه

لزوم احداث سردخانه

احداث سردخانه ها برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی با بهترین کیفیت، امری ضروری به حساب می آید. از طرفی به علت فصلی بودن بعضی از انواع مواد غذایی مانند میوه ها، لازم است آن ها را با شرایط مطلوبی نگهداری کنیم تا در فصول دیگر به بازار عرضه نماییم. در این صورت می توانیم در تمامی طول سال تمامی مواد غذایی را به مرحله ی عرضه و مصرف برسانیم. بنابراین وجود سردخانه برای نگهداری با کیفیت و طولانی مدت مواد غذایی امری ضروری به حساب می آید.

برای احداث سردخانه محاسبه بار برودتی مورد نیاز اولین گام به حساب می آید. محاسبه ی بار برودتی سردخانه تنها از طریق شناسایی راه های انتقال حرارت از محیط بیرون به سردخانه و برعکس امکان پذیر است. معمولا حرارت از ۴ طریق وارد محیط سردخانه می شود؛ از طریق دیوارها و دیگر سطوح، از طریق هوای ورودی، باز و بسته شدن درب سردخانه، از طریق حرارت ناشی از محصولات ورودی به سردخانه و از طرق متفرقه مانند چراغ ها، موتورها، لیفتراک ها، بدن و تنفس کارگران.

در ادامه به بررسی مراحل بعدی احداث یک سردخانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

انتخاب مکان و ساخت سوله سردخانه

برای احداث یک سردخانه باید در ابتدای امر نوع و مقدار کالایی که قصد دارید در سردخانه ذخیره کنید را تعیین نمایید. به این ترتیب ابعاد مورد نیاز سردخانه و تعداد سالن های آن تعیین می شود. پس از این مرحله نوع سردخانه از زیر صفر یا بالای صفر و آمونیاکی یا فریونی بودن تعیین می شود. هنگام طراحی سردخانه ها باید به این نکته توجه داشته باشید که سردخانه های فریونی قابلیت افزودن سالن ندارند، در حالی که در سردخانه های آمونیاکی امکان گسترش ابعاد سردخانه را خواهید داشت.

سردخانه باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که اطمینان داشته باشید هیچ یک از ستون ها مانع فعالیت های عملیاتی در سردخانه نخواهند شد. برای دستیابی به چنین نتیجه ای باید طراحی و ساخت سردخانه را به دست افراد مجرب سپرد.

بهتر است از عایق مناسبی برای سردخانه تان استفاده کنید تا سرمای داخل سردخانه به خوبی حفظ شود و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری شود. بهترین عایق ها برای بدنه و سقف سردخانه ساندویچ پانل های سردخانه ای هستند که در ضخامت های مختلف تولید می شوند. ضخامت پانل مورد نیاز بسته به اقلیم ساخت سردخانه انتخاب می شود. بعد از این مراحل نوبت به انتخاب دستگاه ها و تجهیزات سردخانه می رسد.

انتخاب تجهیزات و دستگاه ها

سیستم تبرید معمولا متشکل از 4 عضو اصلی کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و شیرآلات و کنترل آلات است. از طرف دیگر استفاده از کنترلرها نیز در سردخانه ها امری ضروری است. چرا که از این طریق می توانید ایمنی و سلامت سایر تجهیزات سردخانه را تضمین نمایید. انتخاب دستگاه ها با ظرفیت و توان مورد نیاز و به تبع آن انتخاب تابلو برق مناسب باید هنگام طراحی سردخانه لحاظ شود. با انتخاب بهترین دستگاه ها می توانید عمر مفید سردخانه خود را افزایش دهید. انتخاب کمپرسور اولین و مهم ترین گام در انتخاب تجهیزات سردخانه است.

انتخاب کندانسینگ یونیت به عنوان عامل دفع کننده حرارت در سیستم تبرید یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی سردخانه است. کندانسورها بر اساس سیالی که جهت خنک کاری استفاده می شوند در دو نوع کندانسور هوایی و آبی موجود هستند. برای انتخاب اواپراتور با ظرفیت مناسب باید به درجه حرارت سردخانه (بالای صفر و زیر صفر)، نوع مبرد و ابعاد سالن و همچنین مدل کمپرسور توجه نمایید.

احداث سردخانه

برای ساخت و احداث سردخانه می توانید از کارشناسان ما در مجموعه برادران حامی دوست کمک بگیرید. ما از ارائه مشاوره رایگان خرید تا خدمات پس از فروش استثنایی در کنار شما می مانیم. کافیست با ما در تماس باشید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *