سیکل سردخانه امونیاکی

سیکل سردخانه آمونیاکی | طراحی و ساخت

یکی از انواع سردخانه های صنعتی پرکاربرد، سردخانه آمونیاکی است. سیکل سردخانه آمونیاکی به چه صورت است؟ تفاوت سیکل سردخانه آمونیاکی با فریونی در چیست؟

آمونیاک یکی از مبردهای پرمصرف با قدمتی طولانی است. می توان از آمونیاک به عنوان مبرد یا سرمازا در سیستم های برودتی و سیکل های تبرید استفاده نمود. البته نه در تمامی سیکل ها. بعضی از این سیکل های تبرید با مبردهای فریونی کار می کنند. گاز آمونیاک نسبتاً ارزان است، به وفور یافت می شود و در سردخانه های بزرگ با ظرفیت بالا کاربرد دارد.

احداث سردخانه آمونیاکی برای تناژ زیر 2000 تن توجیه اقتصادی ندارد. اما از تناژ 2000 تن به بالا با توجه به مصرف انرژی زیاد در سردخانه می توان از این سردخانه ها استفاده نمود. یکی از نکاتی که باید هنگام انتخاب مبرد در نظر داشته باشید، ضریب انتقال حرارت آن است. آمونیاک به علت داشتن ضریب انتقال حرارت بالا، ضریب عملکرد مناسبی نیز دارد. این امر اتلاف انرژی در سیستم را به حداقل می رساند. توانایی جذب حرارت یک لیتر آمونیاک در مقایسه با یک لیتر فریون 22 حدود 2.2 برابر بیشتر است.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که سردخانه های بزرگ صنعتی را به صورت آمونیاکی می سازند.

لوله کشی ها و پایپینگ در سیکل های آمونیاکی به علت خورندگی بالای این گاز باید از جنس فولادی انتخاب شوند. یکی از مزایای گاز آمونیاک بدبو بودن آن است. چرا که نشت گاز در سیستم آمونیاکی به سرعت مشخص می شود و می توان به کمک نیروهای فنی آن را رفع و رجوع کرد. سایر تجهیزات و دستگاه های سردخانه های آمونیاکی مشابه سایر انواع سردخانه ها است.

توجیه اقتصادی احداث سردخانه آمونیاکی

بیشترین قسمت هزینه های مربوط به ساخت سردخانه شامل هزینه ی احداث سوله و ساختمان آن است. ابتدا باید ظرفیت و ابعاد سردخانه و نوع محصولی ذخیره ای خود را مشخص کنید. بر این اساس می توانیم ظرفیت سرمایشی سردخانه، تناژ ورودی و خروجی محصول و دستگاه های مورد نیاز مشتری را مشخص نماییم. نوع مبرد سردخانه نیز بر همین اساس مشخص می شود.

برای انتخاب بهتر و رسیدن به اهدافتان باید با شرکتی مجرب در این زمینه مشورت نمایید. با انتخاب مجموعه ما می توانید علاوه بر دریافت مشاوره رایگان، هزینه های عملیاتی و اولیه خود را کاهش دهید. همچنین می توانید از شرایط ویژه ی خدمات پس از فروش مجموعه برادران حامی دوست نیز بهره مند شوید.

اولین دیدگاه را شما قرار بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *